Obowiązek sprawozdawczy jednostek samorządu terytorialnego w ramach inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych
Zgodnie z art. 29 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, podmioty wymienione w tym przepisie obowiązane są do corocznego przekazywania Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej danych w ramach prowadzonej przez niego inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych.
Dotychczas wśród podmiotów obowiązanych do przekazania danych ustawa wymieniała te jednostki samorządu terytorialnego, które prowadzą działalność w zakresie telekomunikacji, tj. zostały wpisane do rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji.
Należy wskazać, że 10 listopada 2024 r., tj. wraz z wejściem z życie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, wprowadzono szereg zmian dotyczących obowiązku raportowania. Zgodnie z treścią ww. aktu prawnego, od 1 stycznia 2025 r. obowiązkiem przekazania danych w ramach inwentaryzacji objęte będą wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, bez względu na to, czy prowadzą działalność w zakresie telekomunikacji.
Zakres danych podlegających przekazaniu oraz terminy, w których dane te należy przekazać określone zostały w art. 29 ust. 2a ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że w przypadku nieposiadania informacji gromadzonych w ramach inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych podmioty zobligowane do ich przekazania (tj. podmioty wymienione w art. 29 ust. 2 omawianej ustawy – w tym jednostki samorządu terytorialnego) powinny przekazać oświadczenie o nieposiadaniu infrastruktury telekomunikacyjnej, publicznych sieci telekomunikacyjnych, obiektów budowlanych umożliwiających kolokację i nie świadczeniu usług transmisji danych zapewniających szerokopasmowy dostęp do Internetu ani nie świadczą w pakiecie z nimi usług komunikacji głosowej i usług rozprowadzania programów radiowych i telewizyjnych.
Oświadczenie takie należy przekazać do 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.
Dane albo oświadczenie o ich nieposiadaniu należy przekazać do Punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji.
Informacje dotyczące sposobu dostępu do systemu, jego obsługi, a także przygotowania i przekazania danych dostępne są w zakładce Pomoc.
Zapytania związane z obsługą systemu, przygotowaniem danych lub ich przekazaniem należy zgłaszać za pomocą dedykowane Help Desk dostępnego pod adresem pit@uke.gov.pl.
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
Autor: | Magalena Nizińska |
Publikujący: | Magalena Nizińska |
Publikacja informacji: | 19.12.24 12:44 |
Aktualizacja informacji: | 19.12.24 12:53 |