Procedura zgłoszenia wodnoprawnego, celem przeprowadzenia infrastruktury telekomunikacyjnej nadziemnej (napowietrznej) przez ciek wodnywody. - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

System PIT współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Procedura zgłoszenia wodnoprawnego, celem przeprowadzenia infrastruktury telekomunikacyjnej nadziemnej (napowietrznej) przez ciek wodnywody.

Nazwa procedury:
Procedura zgłoszenia wodnoprawnego, celem przeprowadzenia infrastruktury telekomunikacyjnej napowietrznej przez ciek wodny.

ORGAN: Kierownik nadzoru wodnego Wód Polskich.

INFRASTRUKTURA: Telekomunikacyjna linia kablowa nadziemna (napowietrzna).

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),
- [2] ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1640),
- [3] ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1478, z późn. zm.),

OPŁATY: Wniosek podlega opłacie skarbowej z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy  z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111), nie uiszcza opłaty jednostka samorządu terytorialnego.

OPIS PROCEDURY:
Zgodnie z art. 394 ust. 1 pkt 3 ustawy [3] Prawo wodne, zgłoszenia wodnoprawnego wymaga prowadzenie przez wody inne niż śródlądowe drogi wodne napowietrznych linii energetycznych i telekomunikacyjnych.

Dla ustalenia potrzeby dokonania w takiej sytuacji zgłoszenia wodnoprawnego należy w pierwszej kolejności, w oparciu o autonomiczne definicje sformułowane w przepisach ustawy [3] Prawo wodne, ustalić charakter wód, przez które przedsiębiorca telekomunikacyjny planuje przeprowadzić inwestycję. Dopiero wówczas aktualizuje się wymóg zgłoszenia.
Śródlądowymi drogami wodnymi nazywamy powierzchniowe wody śródlądowe, które mogą służyć potrzebom śródlądowego transportu wodnego i żeglugowemu wykorzystaniu przez statki (stosownie do art. 193 ust. 1 ustawy [3] Prawo wodne.
Postępowanie w sprawie zgłoszeń wodnoprawnych zostało uregulowane odmiennie w stosunku do udzielania pozwoleń wodnoprawnych.
W przypadku zgłoszenia wodnoprawnego – w razie jego zaakceptowania – organ nie wydaje decyzji w tym przedmiocie – lecz udziela tzw. zgody milczącej (milczący tryb załatwienia sprawy) – stosownie do art. 423 ust. 2 i art. 424a ustawy [3] Prawo wodne.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny składa zgłoszenie wodnoprawne w siedzibie nadzoru wodnego właściwego miejscowo albo najbliższego dla zamierzonego korzystania z usług wodnych lub wykonywania urządzeń wodnych, lub innej działalności wymagającej zgody wodnoprawnej.
Zgodnie z art. 421 ustawy [3] Prawo wodne, zgłoszenie wodnoprawne zawiera:
1) oznaczenie zakładu dokonującego zgłoszenia z podaniem jego siedziby i adresu;
2) określenie:
a) celu planowanych do wykonania czynności, robót lub urządzeń wodnych,
b) stanu prawnego nieruchomości, na której czynności, roboty lub urządzenia wodne będą wykonywane,
c) wykonywanych robót w sposób opisowy, podstawowych parametrów charakteryzujących planowane roboty oraz warunków ich wykonania,
d) lokalizacji czynności, robót lub urządzeń wodnych, z podaniem nazwy lub numeru obrębu ewidencyjnego z numerem lub numerami działek ewidencyjnych oraz współrzędnymi,
e) planowanego terminu rozpoczęcia robót lub czynności.
Przepisy nie wymagają szczególnej formy zarówno samego zgłoszenia ani wymaganych do niego elementów. Istotne jest, aby informacje przekazywane organowi w zgłoszeniu były spójne i precyzyjne, pozwalające dokonać ich właściwej oceny w toku procedury.
Stosownie natomiast do treści przepisu art. 422 ustawy [3] Prawo wodne. Do zgłoszenia wodnoprawnego dołącza się:
1) mapę sytuacyjno-wysokościową pobraną z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego z naniesionym schematem planowanych czynności, robót lub urządzeń wodnych i zasięgiem ich oddziaływania lub inną mapę opatrzoną przez organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej odpowiednią klauzulą urzędową;
2) odpowiednie szkice lub rysunki;
3) wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku - decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzję o warunkach zabudowy, jeżeli są wymagane;
4) zgodę właściciela urządzenia wodnego, które jest niezbędne do wykonania planowanych czynności, robót lub urządzeń wodnych;
5) potwierdzenie skutecznego zgłoszenia, o którym mowa w art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, jeżeli jest wymagane.

 

Postępowanie wyjaśniające.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny składa zgłoszenie wodnoprawne w siedzibie nadzoru wodnego właściwego miejscowo albo najbliższego dla zamierzonego korzystania z usług wodnych lub wykonywania urządzeń wodnych, lub innej działalności wymagającej zgody wodnoprawnej.

Zgodnie z art. 394 ust. 1 pkt. 3 ustawy [3] Prawo wodne, zgłoszenie wodnoprawne wymagane jest w przypadku prowadzenia przez wody inne niż śródlądowe drogi wodne napowietrznych linii energetycznych i telekomunikacyjnych.
Śródlądowymi drogami wodnymi nazywamy powierzchniowe wody śródlądowe, które mogą służyć potrzebom śródlądowego transportu wodnego i żeglugowemu wykorzystaniu przez statki (stosownie do art. 193 ust. 1 ustawy [3] Prawo wodne.
Jeżeli wody nie stanowią śródlądowej drogi wodnej, przejście nadziemnymi (napowietrznymi) liniami telekomunikacyjnymi nad tego rodzaju wodami możliwe jest w trybie zgłoszenia wodnoprawnego, przewidzianego przepisem art. 394 ustawy [3] Prawo wodne.
Celem postępowania w sprawie zgłoszenia jest ustalenie przez organ, czy zamierzone roboty należą do tego właśnie trybu, a jeżeli tak, to czy odpowiadają one wymaganiom prawa i mogą być realizowane, czy też organ nie powinien dopuścić do ich realizacji.
Ponieważ ustawodawca w trybie zgłoszenia zdecydował się zastosować tzw. milczące załatwienie sprawy (milczącą zgodę), ustalenie, że zaistniały pozytywne przesłanki do złożenia zgłoszenia oraz analiza zgłoszenia dokonana przez organ administracyjny, kończą się bądź sporządzeniem przez organ stosownej notatki załączonej do akt, bądź adnotacją na wniosku o przyjęciu zgłoszenia.
Brak zgody na realizację inwestycji wyrażany jest sprzeciwem  wydawanym w formie decyzji administracyjnej.

Milcząca akceptacja.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny może przystąpić do wykonywania robót, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ właściwy w sprawach zgłoszeń wodnoprawnych nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia. Zgodnie z art. 423 ust. 4 ustawy [3] Prawo wodne, w przypadku konieczności uzupełnienia zgłoszenia wodnoprawnego,organ właściwy do spraw zgłoszeń wyda postanowienie nakładające obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów lub informacji, a w przypadku ich nieuzupełnienia, wnosi sprzeciw.

W przypadku, w którym organ nie wniesie sprzeciwu w 30-dniowym terminie po stronie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego powstaje uprawnienie do wykonywania czynności objętych zgłoszeniem. Przedsiębiorca telekomunikacyjny ma trzy lata na przeprowadzenie robót podlegających zgłoszeniu (liczone od daty określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia).

Ustalenie podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Organ administracyjny wydaje sprzeciw w formie decyzji administracyjnej. Podstawy materialne do sprzeciwu określa przepis art. 423 ust. 5 ustawy [3] Prawo wodne. Organ wnosi sprzeciw, jeżeli wykonanie robót:

1) jest objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia wodnoprawnego;
2) narusza ustalenia dokumentów, o których mowa w art. 396 ust. 1 pkt 1-7 ustawy [3] Prawo wodne, nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 396 ust. 1 pkt 8 ustawy [3] Prawo wodne, lub narusza interesy osób trzecich, w tym właściciela wód;
3) zagraża osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 oraz w art. 61 ustawy [3] Prawo wodne.
Organ dodatkowo zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu zapewniającego jego obsługę, w terminie 7 dni od dnia wniesienia sprzeciwu informację o dacie jego wniesienia. W tym też terminie o wniesieniu sprzeciwu zawiadamiany jest wnioskodawca.
Dodatkową przesłanką do wyrażenia sprzeciwu jest brak uzupełnienia braków formalnych zgłoszenia w wyznaczonym przez organ terminie, określonym w postanowieniu wydawanym w oparciu o art. 423 ust. 4 ustawy [3] Prawo wodne.

Sporządzenie uzasadnienia decyzji oraz podpisanie decyzji..
Obligatoryjnym składnikiem decyzji powinno być uzasadnienie, zarówno w sferze faktów, które zostały uznane przez organ za udowodnione, dowodów, na których organ się oparł oraz podstawy prawnej decyzji, , co wynika z treści art. 107 § 3 ustawy [1] – Kodeks postępowania administracyjnego.
Decyzja winna być również opatrzona podpisem osoby uprawnionej, tj. bądź sprawującej funkcję organu, bądź przez pracownika upoważnionego przez tę osobę do wydawania decyzji.

Doręczenie decyzji o sprzeciwie.
Za dzień wniesienia sprzeciwu, uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora pocztowego, o którym mowa w art. 3 pkt 12 ustawy [2] Prawo pocztowe, a w przypadku, o którym mowa w art. 61 § 3a [1] Kodeks postępowania administracyjnego - dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
Organ zobowiązany jest doręczyć decyzję przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu dokonującemu zgłoszenia. Doręczenie odpisu decyzji, w sprawie następuje zgodnie z przepisami działu I rozdziału 8 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.