Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej. - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

System PIT współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.

Nazwa procedury:
Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.

ORGAN: wojewoda

INFRASTRUKTURA:
- budowa kanalizacji kablowej,
- budowa przyłącza (wskazać należy, że tego typu budowy możemy wykonywać zarówno po uprzednim zgłoszeniu, bez zgłoszenia, jak i na podstawie decyzji o udzieleniu pozwolenia budowlanego, np. w sytuacji gdy realizujemy budynek łącznie z przyłączami),
- budowa podbudowy słupowej dla telekomunikacyjnych linii kablowych,
- budowa kanałów technologicznych, w rozumieniu art. 4 pkt. 15a ustawy [3] o drogach publicznych, w pasie drogowym w ramach przebudowy drogi,
- budowa przenośnych wolno stojących masztów antenowych,
- wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości powyżej 3 metrów,
- wykonywania robót budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 – 4  ustawy [2] - Prawo budowlane, na obszarze wpisanym do rejestru zabytków,
- wykonywanie remontu dotyczącego budowli (np. maszt telekomunikacyjny wolnostojący lub wieża telekomunikacyjna wolnostojąca), których budowa wymaga pozwolenia na budowę - art. 29 ust. 3 pkt. 2 lit. a ustawy [2] - Prawo budowlane.

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 755, z późn. zm.),
- [2] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 682, z późn. zm.),
- [3] ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 733, z późn. zm.),
- [4] ustawa z dnia 21 października 2016 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 140, z późn. zm.),
- [5] ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1637, z późn. zm.),
- [6] ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 645, z późn. zm.),
- [7] ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jednolity: Dz.U. 2022 r. poz. 840, z późn. zm.),
- [8] ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej również "ustawa środowiskowa") (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 1094, z późn. zm.),
- [9] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (Dz.U. 2021 r. poz. 1170),
- [10] ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2023 r. poz. 285, z późn. zm).

OPŁATY: Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.

OPIS PROCEDURY:
Procedura zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, z gruntu ustawy [2] - Prawo budowlane, w przypadku regionalnych sieci szerokopasmowych została zmodyfikowana przepisami ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Aby inwestor mógł skorzystać z tego trybu szczególnego zgłoszenia, muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki:
(1) wniosek dotyczy sieci szerokopasmowej lub infrastruktury telekomunikacyjnej,
(2) inwestorem jest jest podmiot wymieniony w art. 2 ust. 1 pkt 2) ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, tj.: jednostka samorządu terytorialnego, porozumienie, związek lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, porozumienie komunalne, spółka kapitałowa lub spółdzielnia z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, koncesjobiorca w rozumieniu ustawy [4] o koncesji na roboty budowlane lub usługi, albo partner prywatny w rozumieniu ustawy [5] o partnerstwie publiczno-prywatnym - dalej podmioty te określane będą łącznie jako „jednostka samorządu terytorialnego” lub „inwestor”,
(3) inwestycja realizowana jest w ramach programów operacyjnych.
W kwestii dotyczącej wyboru trybu procesu budowlanego, bez uprzedniego wydania decyzji lokalizacyjnej wypowiedział się min. prof. nadz. dr hab. Marek Szydło w Komentarzu do ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2013 praca zbiorowa: Tomasz Grossmann, Wacław Knopkiewicz, Joanna Sebzda-Załuska, prof. nadzw. dr hab. Marek Szydło, Jacek Wilczewski, cyt: „W takiej sytuacji warunki „szczególne” (WspRozwTelU), przewidują zwolnienie z wymogu uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej (art. 50 ust. 6 pkt 2 WspRozwTelU), a warunki „ogólne” z wymogu uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (art. 50 ust. 2 pkt 2 PlZagospPrzestrzU), tym samym nie jest wymagana żadna decyzja dotycząca lokalizacji i może zachodzić wątpliwość, w jaki sposób inwestor może dokonać wyboru realizacji sieci na warunkach „szczególnych” lub „ogólnych”. Należy przyjąć, że wybór jest dokonywany poprzez odpowiednie dokonanie zgłoszenia - wybierając warunki „szczególne”, inwestor powinien dokonać zgłoszenia do właściwego wojewody, wskazując, że przedmiot zgłoszenia dotyczy regionalnej sieci szerokopasmowej realizowanej na warunkach określonych w rozdziale 6 WspRozwTelU, a zwolnienie z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę przewiduje art. 50 ust. 6 pkt 2 WspRozwTelU, natomiast wybierając warunki „ogólne”, inwestor powinien dokonać zgłoszenia do właściwego starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu).”
Zgłoszenie zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnych sieci szerokopasmowych, jednostka samorządu terytorialnego składa więc: w trybie szczególnym u wojewody, a w trybie ogólnym u starosty/prezydenta miasta na prawach powiatu.
Jednostka samorządu terytorialnego może dokonać podziału inwestycji realizowanych w ramach województwa i dokonać zgłoszenia dla poszczególnych odcinków sieci, bądź linii.

Zestawienie dokumentacji planowanej inwestycji z przepisami technicznymi.
Badanie zgłoszenia zamierzenia budowlanego, ma zasadniczo na celu, zestawienie dokumentacji przedstawionej przez inwestora z przepisami prawa budowlanego, w tym technicznymi, celem oceny czy planowana inwestycja jest zgodna z prawem.

Każdorazowo to właściwość danej konkretnej inwestycji telekomunikacyjnej uzasadniać będzie, jakiego rodzaju dokumenty inwestor zobowiązany jest przedstawić łącznie ze zgłoszeniem, bądź do przedstawienia których, zostanie zawezwany przez wojewodę.

Badanie wymogów formalnych.
Organ administracyjny prowadzący postępowanie, po ustaleniu swojej właściwości w sprawie, zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych, złożonego zgłoszenia.
Istotną zmianą przepisów ustawy [2] Prawo budowlane jest częściowa cyfryzacja procesu inwestycyjno-budowlanego to stopniowe przechodzenie z papierowej na elektroniczną formę wypełniania zawiadomień i wniosków  w procesie budowlanym

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 4 d ustawy [2] Prawo budowlane „zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych dokonuje się w: 1) postaci papierowej albo 2) formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.
Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 4 f ustawy [2] Prawo budowlane Formularz zgłoszenia, w formie dokumentu elektronicznego Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego udostępnia na portalu e-Budownictwo. Oficjalna rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym dostępna jest pod adresem: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/.

Organ przyjmuje wniosek, który może być wniesiony w sposób określony przepisem art. 63 § 1 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.
Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia wniosku organowi administracji publicznej, co wynika z treści art. 61 § 3 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego lub wystawienia dowodu otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy [10] o doręczeniach elektronicznych (art. 61 § 3a ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego).Wniosek winien zawierać oznaczenie podmiotu który go wnosi.
Wniosek winien być również podpisany zgodnie z zasadami reprezentacji. W imieniu inwestora może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od przedłożonego pełnomocnictwa), stanowi załącznik do wniosku, a jego przypadkowy brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.

Przepis art. 63 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, określa minimalne wymagania, co do zawartości wniosku. Wniosek winien zawierać, co najmniej:
- wskazanie wnioskodawcy i jego adresu,
- żądanie wnioskodawcy oraz
- czynić zadość innym wymaganiom określonych przepisami prawa i opisanym w procedurze.
Braki formalne wniosku, dają w razie ich nieusunięcia podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania, poprzedzone jest skierowaniem do wnioskodawcy wezwania do: usunięcia braków formalnych wniosku.
Uzupełnienie przez wnioskodawcę braków formalnych wniosku, umożliwia podjęcie kolejnych czynności w sprawie przez organ administracyjny.

Sprawdzenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością.
Tytuł prawny do nieruchomości, został określony w art. 3 pkt 11 ustawy [2] - Prawo budowlane, w ramach definicji: "prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane". Zgodnie z w/w przepisem, sformułowaniem tym objęto tytuł prawny wynikający z: prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. W postępowaniu dotyczącym udzielenia pozwolenia na budowę lub przy zgłoszeniu zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, ustawodawca nie wymaga udokumentowania posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane przez inwestora, lecz wprowadza obowiązek przedłożenia tzw. oświadczenia - pod rygorem odpowiedzialności karnej - o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy [2] - Prawo budowlane).

Oświadczenie inwestor obowiązany jest przedłożyć według wzoru określonego rozporządzeniem [9] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Wskazać również należy, że decyzja o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej ex lege stanowi tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o czym stanowi art. 54 ust. 4 pkt. 3) ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zaś uzgodnienie lokalizacji z zarządcą drogi zastępuje decyzję lokalizacyjną wydawaną w trybie art. 39 ustawy [6] o drogach publicznych (vide. art. 51 ust. 7 ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych).

Porównanie określonego przez inwestora rodzaju, zakresu i sposobu wykonania inwestycji z podstawą zwolnienia z art. 29 ustawy [2] - Prawo budowlane.
Obowiązkiem inwestora  jest zarówno nadanie zamierzeniu dokładnej nazwy, jak i opisanie zamierzenia w taki sposób, by możliwe było łatwe przypisanie zamierzenia do podstawy zwolnienia od obowiązku uzyskania pozwolenia budowlanego, płynącego z art. 29 ustawy [2] - Prawo budowlane.

W zgłoszeniu należy określić również rodzaj, zakres, miejsce i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia.

Badanie załączonych przez inwestora szkiców i rysunków.
Ustawa [2] Prawo budowlane, nie precyzuje szczegółowych wymagań dotyczących szkiców i rysunków, jakie przedsiębiorca telekomunikacyjny, będący inwestorem ma załączyć do zgłoszenia. Ustawodawca w przepisie art. 30 ust. 2a pkt. 2 ustawy [2] Prawo budowlane, stawia wymóg by były „odpowiednie” oraz by były dołączone w zależności od potrzeb.

Ustawodawca nie wymaga przy tym, aby szkice i rysunki wykonane były przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, nie muszą również odpowiadać szczegółowości wymaganej dla projektu budowlanego. Szczegółowość szkiców i rysunków musi jednak stwarzać możliwość weryfikacji przez organ, czy zamierzenie faktycznie uprawnia do skorzystania przez inwestora z trybu zgłoszenia.
Dla przykładu, zgłoszenie w trybie art. 29 ust. 3 pkt. 3 lit. a ustawy [2] Prawo budowlane, polegające na instalowaniu na obiektach budowlanych stanowiących albo niestanowiących całości techniczno-użytkowej urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z tymi urządzeniami osprzętu i urządzeń zasilających, o wysokości powyżej 3 m winno przedstawiać sposób połączenia konstrukcji wsporczej z obiektem budowlanym, w celu oceny, czy takie połączenie nie wykracza poza zakres instalacji.
Wyjątkiem jest:
- przyłącze telekomunikacyjne, gdzie wymagane jest załączenie do zgłoszenia projektu zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonanego przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane (art. 30 ust. 2a pkt. 4 lit. a ustawy [2] - Prawo budowlane),
- podbudowa słupowa dla telekomunikacyjnej linii kablowej, gdzie wymaga się od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego by do zgłoszenia dołączył projekt zagospodarowania działki lub terenu, wykonany przez projektanta posiadającego uprawnienia budowlane (wprowadzono nowe brzmienie art. 30 ust. 2a pkt 5) ustawy [2] - Prawo budowlane).

Badanie, czy załączono potrzebne pozwolenia, uzgodnienia opinie oraz czy inwestor przedstawił wymagane załączniki (art. 30 ust. 4b i 4 c ustawy prawo budowlane).
Realizacja inwestycji w trybie zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, wymagać może uzyskania przez jednostkę samorządu terytorialnego: pozwoleń, uzgodnień bądź opinii, które należy pozyskać przed przedłożeniem organowi zgłoszenia. Obowiązki pozyskania takich pozwoleń, uzgodnień bądź opinii wynikają z przepisów odrębnych.

Dla przykładu realizacja:
- kanalizacji kablowej w pasie drogowym wymaga uprzedniego uzyskania decyzji lokalizacyjnej w trybie art. 39 ustawy [6] o drogach publicznych,
- realizacja zgłoszeń na obszarze wpisanym do rejestru zabytków (np. zabytkowy park) – wymaga załączenia pozwolenia właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na postawie przepisów ustawy [7] o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wezwanie inwestora do uzupełnienia zgłoszenia.
Zgodnie z art. 30 ust. 5c ustawy [2] - Prawo budowlane, w razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia, właściwy organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw w drodze decyzji. Jednakże powyższa procedura, określona w art. 30 ust. 5c ustawy [2] - Prawo budowlane, może mieć miejsce jedynie "w razie konieczności uzupełnienia"; zatem tylko w sytuacji uznania przez organ, że niezbędnym jest, z punktu widzenia przepisów odrębnych, dołączenie dokumentów wskazanych w art. 30 ust. 2 ustawy [2] - Prawo budowlane, lub których załączenie jest wymagane poprzez przepis art. 30 ust. 4 b i 4c ustawy [2] - Prawo budowlane.

Wydanie postanowienia przerywa 21 dniowy termin organu do wniesienia sprzeciwu. Należy zauważyć, że 21-dniowy termin do wniesienia sprzeciwu przez organ, jest terminem prawa materialnego, co oznacza, że nie może być przedłużany, skracany lub też zawieszany.
Natomiast wyznaczony przez organ termin do uzupełnienia braków zgłoszenia może zostać przedłużony na uzasadniony wniosek inwestora, bądź skrócony.
Nie ma przeszkód, aby organ ponownie wydał postanowienie zobowiązujące do uzupełnienia zgłoszenia w innym zakresie, aniżeli objętym poprzednim postanowieniem.

Uzupełnienie braków zgłoszenia.
W przypadku nieuzupełnionego zgłoszenia lub zgłoszenia, które uzupełniono nieprawidłowo, organ wyraża sprzeciw w drodze decyzji.

Ustalenie podstaw do wniesienia sprzeciwu.
W przypadku nieuzupełnienia braków zgłoszenia oraz zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 30 ust. 6 ustawy [2] - Prawo budowlane, organ wnosi sprzeciw.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 ustawy [2] - Prawo budowlane, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy [2] - Prawo budowlane, oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.