Procedura badania wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnych sieci szerokopasmowych. - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

System PIT współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Procedura badania wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnych sieci szerokopasmowych.

Nazwa procedury:
Procedura badania wymogów formalnych wniosku o pozwolenie na budowę infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnych sieci szerokopasmowych.

ORGAN: Postępowanie toczy się przed wojewodą.

INFRASTRUKTURA: Najczęstsze przypadki realizacji infrastruktury telekomunikacyjnej wymagającej pozwolenia na budowę to:
- realizacja infrastruktury, dla której nie przewidziano wyłączeń w art. 29 ust. 1-4 ustawy [2] Prawo budowlane (np. maszt telekomunikacyjny wolnostojący, bądź wieża telekomunikacyjna wolnostojąca),
- realizacja infrastruktury, która wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, bądź przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 (np. przejście kanalizacji przez obszar Natura 2000),
- realizacja infrastruktury telekomunikacyjnej w ramach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych,
- wykonywanie infrastruktury telekomunikacyjnej przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków.

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),
- [2] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 682, z późn. zm.),
- [3] ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 977, z późn. zm.),
- [4] ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 733, z późn. zm.),
- [5] ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 960, z późn. zm.),
- [6] ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 645, z późn. zm.),
- [7] ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jednolity: Dz.U. 2022 r. poz. 840, z późn. zm.),
- [8] ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity: Dz.U. 2022 r. poz. 2409, z późn. zm.),
- [9] ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej również "ustawa środowiskowa") (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.),
- [10] ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. 2023 r. poz. 140 z późn. zm.),
- [11] ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1637, z późn. zm.),
- [12] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 lutego 2021 roku w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na budowę (Dz.U. 2021 poz. 410).
- [13] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (Dz.U. 2021 r. poz. 1170),
- [14] ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2023 r. poz. 285 z późn. zm).

OPŁATY: Wniosek podlega opłacie skarbowej z tym zastrzeżeniem, że nie uiszcza opłaty jednostka samorządu terytorialnego.

OPIS PROCEDURY:
Procedura udzielenia pozwolenia na budowę z gruntu ustawy [2] Prawo budowlane, w przypadku regionalnych sieci szerokopasmowych została zmodyfikowana przepisami ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Aby inwestor mógł skorzystać z trybu szczególnego, muszą być łącznie spełnione trzy warunki:
(1) wniosek dotyczy sieci szerokopasmowej lub infrastruktury telekomunikacyjnej,
(2) inwestorem jest jednostka samorządu terytorialnego wykonująca działalność telekomunikacyjną (podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, tj.: porozumienie, związek lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, porozumienie komunalne, spółka kapitałowa lub spółdzielnia z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, koncesjobiorca w rozumieniu ustawy [10] o koncesji na roboty budowlane lub usługi, albo partner prywatny w rozumieniu ustawy [11] o partnerstwie publiczno-prywatnym, dalej podmioty te określane będą łącznie, jako „jednostka samorządu terytorialnego” lub „inwestor”,
(3) inwestycja realizowana jest w ramach programów operacyjnych.
Inwestor nie jest zobligowany, do złożenia wniosku o udzielenie pozwolenia budowlanego w ramach procedury budowy regionalnych sieci szerokopasmowych. Ustawodawca przyznał Inwestorowi możliwość wyboru trybu realizacji inwestycji. Przyjąć należy, że wybór następuje poprzez złożenie wniosku w odpowiednim trybie. Organ rozpatrujący wniosek jest związany wyborem trybu, dokonanym przez Inwestora, tj.: trybem o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej (a następnie uzyskaniem pozwolenia na budowę wydawanego przez wojewodę lub dokonaniem zgłoszenia do wojewody,) bądź trybem o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (a następnie uzyskaniem pozwolenia na budowę lub dokonaniem zgłoszenia do organów administracji architektoniczno-budowlanej określonych w ustawie [2] Prawo budowlane).
Celem postępowania po złożeniu przez inwestora wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę, jest ustalenie, czy przedstawione we wniosku zamierzenie, jest zgodne z prawem i tym samym, czy można je przeprowadzić. Ocena merytoryczna wniosku poprzedzona jest badaniem wymogów formalnych.

Badanie wymogów formalnych wniosku określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Organ administracyjny prowadzący postępowanie, po ustaleniu swojej właściwości w sprawie, zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych wniosku, złożonego przez inwestora.
Zgodnie z treścią art. 33 ust. 2c ustawy [2] - Prawo budowlane, wniosek o pozwolenie na budowę składa się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.
Wzór formularza wniosku w postaci papierowej oraz w formie dokumentu elektronicznego został określony w drodze rozporządzenia [12] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na budowę.
Natomiast zgodnie z treścią art. 33 ust. 2e ustawy [2] - Prawo budowlane, wzór formularza wniosku o pozwolenie na budowę w formie dokumentu elektronicznego, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego udostępnia na portalu e-Budownictwo.
Oficjalna rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym dostępna jest pod adresem: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/.
Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia wniosku organowi administracji publicznej, co wynika z treści art. 61 § 3 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego lub dzień wystawienia dowodu otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy [14] o doręczeniach elektronicznych (art. 61 § 3a ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego).
Wniosek winien zawierać oznaczenie podmiotu który go wnosi.
Wniosek winien być również podpisany przez inwestora zgodnie z zasadami reprezentacji. W imieniu inwestora może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od przedłożonego pełnomocnictwa), stanowi załącznik do wniosku, a jego przypadkowy brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 ustawy [1] Kodeksu postępowania administracyjnego.
Przepis art. 63 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, określa minimalne wymagania, co do zawartości wniosku. Wniosek winien zawierać, co najmniej:
- wskazanie wnioskodawcy i jego adresu,
- żądanie wnioskodawcy oraz
- czynić zadość innym wymaganiom określonych przepisami prawa i opisanym w procedurze.
Braki formalne wniosku, dają w razie ich nieusunięcia podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania, poprzedzone jest skierowaniem do inwestora wezwania do: usunięcia braków formalnych wniosku.
Uzupełnienie przez inwestora braków formalnych wniosku, umożliwia podjęcie kolejnych czynności w sprawie przez organ administracyjny.

Sprawdzenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością.
Tytuł prawny do nieruchomości został określony w art. 3 pkt 11 ustawy [2] - Prawo budowlane, w ramach definicji "prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane". Zgodnie z w/w przepisem, sformułowaniem tym objęto tytuł prawny, wynikający z: prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. W postępowaniu dotyczącym udzielenia pozwolenia na budowę lub przy zgłoszeniu budowy albo robót budowlanych, ustawodawca nie wymaga udokumentowania posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane przez inwestora, lecz wprowadza obowiązek przedłożenia, tzw. oświadczenia - pod rygorem odpowiedzialności karnej - o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy [2] - Prawo budowlane).
Oświadczenie, inwestor obowiązany jest przedłożyć, według wzoru określonego rozporządzeniem [13] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Wskazać również należy, decyzja o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej ex lege stanowi tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o czym stanowi art. 54 ust. 4 pkt. 3) ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zaś uzgodnienie lokalizacji z zarządcą drogi zastępuje decyzję lokalizacyjną wydawaną w trybie art. 39 ustawy [6] o drogach publicznych (vide. art. 51 ust. 7 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych).

Badanie czy do wniosku dołączono projekt budowlany wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane.
Inwestor zobowiązany jest przedłożyć 3 egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów (co wynika z art. 33 ust. 2 pkt 1) ustawy [2] - Prawo budowlane).
Natomiast zgodnie z art. 34 ust. 3d ustawy [2] – Prawo budowlane, do projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego oraz projektu technicznego dołącza się: 1) kopię decyzji o nadaniu projektantowi lub projektantowi sprawdzającemu, jeżeli jest wymagany, uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sporządzającego projekt; 2) kopię zaświadczenia, o którym mowa wart.12 ust.7 ustawy [2] – Prawo budowlane, aktualnego na dzień opracowania projektu – w przypadku projektanta i na dzień sprawdzenia projektu – w przypadku projektanta sprawdzającego; 3) oświadczenie  projektanta  i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej.
Wskazać w tym miejscu należy, że nowelą ustawy z dnia 22 lutego 2019 roku Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 695), ustawodawca postanowił podnieść do rangi ustawowej regulacje prawne związane z uprawnieniami budowlanymi. Nowelizacja ta stanowiła wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 lutego 2018 roku sygn. K 39/15. Regulacja ta powiązana była również z uchyleniem rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, regulującego zakres uprawnień budowlanych (Dz.U. 2014 poz. 1278). Zgodnie z przepisem art. 15 a ust. 18 ustawy [2] - Prawo budowlane, uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych bez ograniczeń uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, w zakresie telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą telekomunikacyjną oraz telekomunikacji bezprzewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Nie jest dopuszczalne przedłożenie mniejszej ilości egzemplarzy projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, zważywszy na obowiązki organu do badania, a następnie łącznego zatwierdzenia wszystkich egzemplarzy projektu. Wszystkie egzemplarze projektu mają taki sam legalny status i po zatwierdzeniu zostają przekazane w następujący sposób: jeden egzemplarz zatrzymuje inwestor, jeden egzemplarz zatrzymuje organ, jeden egzemplarz zostaje przekazany do nadzoru budowlanego.
Na etapie badania wymogów formalnych, organ nie bada zawartości projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego oraz ich ukompletowania (czy posiada wszystkie opinie, uzgodnienia, pozwolenia i sprawdzenia oraz inne dokumenty określone przepisem art. 35 ust. 1 pkt. 3 ustawy [2] Prawo budowlane). Badanie, bowiem takich elementów, jak treści wniosku oraz zakres projektu budowlanego możliwe jest jedynie w przypadku przedłożenia wniosku w sposób skuteczny. Wspomnieć w tym miejscu należy, że wymagane składniki projektu budowlanego opisane są poprzez art. 34 ust. 3 ustawy [2] Prawo budowlane.
W przypadku, w którym projekt dotyczy instalacji radiokomunikacyjnej zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt. 9 ustawy [2] - Prawo budowlane, powinien on również zawierać oświadczenie projektanta, posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 lub 4 lit. a ustawy [2] - Prawo budowlane, że instalacja radiokomunikacyjna nie spełnia warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ustawy [9] o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Ustalenie wymogu przedłożenia decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.
Roboty budowlane niewymagające uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej opisane zostały w odrębnej procedurze.
W przypadku wyboru przez inwestora trybu szczególnego budowy regionalnej sieci szerokopasmowej, tj. w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej, decyzja taka powinna zostać przedłożona do wniosku o pozwolenie na budowę.

Badanie czy przepisy szczególne wymagają przedłożenia dodatkowych dokumentów.
W pierwszej kolejności zauważyć należy, że na mocy art. 59 ust. 4 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, decyzja o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej wiąże organ wydający pozwolenie na budowę. Charakter danej inwestycji i jej lokalizacja, uzasadniać mogą wymóg załączenia do wniosku innych dokumentów, wynikających z przepisów szczególnych, dla przykładu:

- pozwolenia właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków – art. 39 ust. 1 ustawy [2] prawo budowlane, w związku z art. 36 ust. 1 pkt 1 i ust. 8 ustawy [7] o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 72 ust. 3 ustawy [9] o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, dla przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko,
- uzgodnienia zamierzenia z właściwym starostą (uzgodnienie następuje w formie postanowienia), w przypadku sytuowanie obiektów na obszarach zakładów górniczych,
- wykorzystanie w procesie budowlanym materiałów uprzednio używanych, np. rozbiórka masztu telekomunikacyjnego i jego odbudowa w innym miejscu, może uzasadniać nałożenie na inwestora obowiązku przedłożenia ekspertyzy związanej z jakością materiału budowlanego,. Natomiast jeśli chodzi o układane i utrzymywanie kabli lub rurociągów w wyłącznej strefie ekonomicznej, to jest ono dozwolone jeśli nie utrudnia to wykonywane praw Rzeczypospolitej Polskiej i pod warunkiem uzgodnienia ich lokalizacji oraz sposobów utrzymywane z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej (art 27 ust 1 ustawy [5] o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej).
W przypadku instalacji radiokomunikacyjnych  należy przedłożyć oświadczenie projektanta, posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 lub 4 lit. a ustawy [2] Prawo budowlane, że instalacja radiokomunikacyjna nie spełnia warunków, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ustawy [9] o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Organ administracyjny weryfikuje, czy dokumenty takie przedłożono do postępowania.
Część dokumentów wymaganych przepisami odrębnymi dla lokalizacji inwestycji, na mocy art. 51 ust. 7 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zostaje zastąpiona uzgodnieniem lub opiniami uzyskanymi przez inwestora przed wystąpieniem o ustalenie lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej. Tym samym inwestor budujący regionalną sieć szerokopasmową w trybie szczególnym, nie musi uzyskiwać np. decyzji o lokalizacji urządzenia w pasie drogowym.
Również dzięki odesłaniu zawartemu w art. 60 ust. 5 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, do gruntów rolnych i leśnych objętych decyzjami o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej w granicach linii rozgraniczających teren inwestycji nie stosuje się przepisów ustawy [8] o ochronie gruntów rolnych i leśnych, co niweczy konieczność przedłożenia decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji gruntów rolnych lub gruntów leśnych przeznaczonych na cele nierolnicze i nieleśne.

Ustalenie czy wniosek spełnia wymogi formalne na zasadzie art. 33 ust 2 ustawy prawo budowlane.
Przepis art. 32 ust. 4 pkt 1) i 2) ustawy [2] Prawo budowlane, stanowi, iż pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji lokalizacyjnej, jeżeli jest ona wymagana oraz złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wezwanie do uzupełnienia braków wniosku w formie postanowienia.
Organ po stwierdzeniu we wniosku braków wzywa, do usunięcia zauważonych braków, stosując w tym przypadku art. 64 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, zgodnie z którym, jeżeli wniosek nie spełnia innych wymagań wynikających z przepisów prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Do doręczeń stosuje się przepis art. 60 ust. 5 ustawy [4] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Uzupełnienie braków wniosku.
Inwestor uzupełnia wniosek w terminie 7 dni.

Ustalenie czy uzupełniono wniosek terminowo oraz w prawidłowy sposób.
W przypadku nieuzupełnionego wniosku, lub który uzupełniono nieprawidłowo, organ pozostawia go bez rozpatrzenia. Na pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia przysługuje skarga na bezczynność.