Wyszukaj interesujący Cię urząd
Umorzenie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Nazwa procedury:
Umorzenie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
ORGAN: Urząd Gminy. Burmistrz / Prezydent - Urząd Miasta. Wyjątek - regionalny dyrektor ochrony środowiska dla realizacji regionalnych sieci szerokopasmowych.
INFRASTRUKTURA: Procedura może dotyczyć realizacji: wolnostojącego masztu telekomunikacyjnego z antenami, wolnostojącej wieży telekomunikacyjnej z antenami, konstrukcji wsporczej i instalacji radiokomunikacyjnych na obiekcie budowlanym, przenośnych wolno stojących masztów antenowych.
AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 572),
- [2] ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej również "ustawa środowiskowa") (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 1112),
- [3] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 725, z późn. zm.),
- [4] ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 54, z późn. zm.),
- [5] ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 1478, z późn. zm.),
- [6] rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 r. poz. 1839),
- [6a] rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2022 poz. 1071).
- [7] rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2023 r. poz. 1724).
OPIS PROCEDURY:
Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy [2] o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej również „ustawa środowiskowa”), uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (dalej również „DUŚ”), jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć, mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wydanie decyzji DUŚ następuje przed uzyskaniem, m.in.: decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, co wynika z treści art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy [2] środowiskowej, a także art. 71 ust. 1 ustawy [3]- Prawo budowlane.
Zgodnie natomiast z art. 72 ust. 1 a ustawy [2] środowiskowej, wydanie decyzji DUŚ, następuje także przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - na podstawie ustawy [3] - Prawo budowlane.
Z kolei, jak wynika z art. 72 ust. 1 pkt 3 oraz 17 ustawy [2] środowiskowej, wydanie decyzji DUŚ, następuje przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz przed uzyskaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej. Złożenie wyżej wymienionych wniosków powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja DUŚ stała się ostateczna.
Stosownie do art. 71 ust. 1 ustawy [2], decyzja DUŚ określa środowiskowe uwarunkowania dla realizacji konkretnego przedsięwzięcia. Charakter planowanej inwestycji określa zatem, konieczność uzyskania decyzji DUŚ, przed złożeniem wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę. Tym samym, uzyskanie decyzji DUŚ, jest etapem poprzedzającym wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a dopiero wydanie pozwolenia na budowę, umożliwia realizację inwestycji. Zasadniczą cechą postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji planowanego przedsięwzięcia jest ustalenie zagrożeń, jakie niesie ze sobą dane przedsięwzięcie, a na tej podstawie powiązanie owych zagrożeń z wpływem na środowisko, usunięcie bądź ograniczenie owych zagrożeń.
Decyzja DUŚ nie jest decyzją uznaniową. Oznacza to, iż organ właściwy do wydania tej decyzji, winien przeprowadzić postępowanie przewidziane przepisami ustawy [2] środowiskowej i jest zobligowany wydać tę decyzję, jeżeli inwestor spełni wymagania określone przepisami ustawy [2].
Grupa przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jest łatwa do zidentyfikowania, poprzez odwołanie się do katalogu określonego w przepisach § 2 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia [6] Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Wskazać należy, że z dniem 4 czerwca 2022 r. weszło w życie rozporządzenie [6a] Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Został uchylony przepis § 2 ust. 1 pkt 7 zaliczający do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko m.in.: instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 0,03 MHz do 300 000 MHz.
Powołana zmiana przepisów prawa ma wpływ na sytuację inwestora przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Nie jest on bowiem zobowiązany do pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. W przypadku natomiast postępowań administracyjnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia [6a] Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, należy je umorzyć.
Ustalenie czy przedsiębiorca telekomunikacyjny jest zobowiązany do pozyskania DUŚ.
Organ administracyjny, w oparciu o postanowienia przepisu art. 71 oraz 72 ustawy [2] środowiskowej, ustala zakres przedsięwzięć wymagających uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Organ nie może dowolnie kwalifikować przedsięwzięć i musi opierać się o normy wyżej wymienionych przepisów. Wydanie decyzji w sytuacji, w której przedsiębiorca telekomunikacyjny nie był zobowiązany do jej pozyskania, prowadziłoby do stwierdzenia jej nieważności.
Z modelu postępowania określonego w Rozdziale 3, Działu V ustawy [2] środowiskowej, wynika następujący porządek czynności organu właściwego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:
a. Po wpłynięciu wniosku, organ winien dokonać kwalifikacji planowanego przedsięwzięcia. Kwalifikacji tej dokonuje się na podstawie przepisów rozporządzenia [6] Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz rozporządzenia [6a] zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
b. Z analizy przedmiotowego przedsięwzięcia wynikać musi, że kwalifikuje się ono, jako zawsze znacząco oddziaływujące na środowisko.
W razie ustalenia, że przedsięwzięcie należy do mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, organ zyskuje podstawę do rozstrzygnięcia sprawy w drodze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przy czym rozstrzygnięcie może polegać albo na wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która określi środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, poprzez zamieszczenie elementów wskazanych w art. 82 ustawy [2] środowiskowej, albo na wydaniu decyzji o odmowie zgody na realizację przedsięwzięcia.
W dniu 4 czerwca 2022 roku weszło w życie rozporządzenie [6a] Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z § 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b uchylone zostały przepisy § 2 ust. 1 pkt 7 ww. Rozporządzenia [6], dotyczące kwalifikacji instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania.
Zgodnie z § 3 Rozporządzenia [6a] zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko „Postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczących przedsięwzięć, o których mowa w § 2 ust. 1 punkt 7 oraz w § 3 ust. 1 punkt 8 rozporządzenia zmienianego w § 1, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia umarza się ”.
Zgodnie z treścią art. 105 § 1 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji wydaje decyzję o umorzeniu postępowania w całości.
Organ ustalając, że przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do przedsięwzięć wymagających oceny oddziaływania na środowisko umarza postępowanie, jako bezprzedmiotowe.
Doręczenie decyzji wnioskodawcy oraz innym stronom postępowania.
Doręczenie odpisu decyzji w sprawie, następuje zgodnie z przepisami działu I rozdziału 8 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.