Procedura uzyskania decyzji o przeniesieniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych. - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

System PIT współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Procedura uzyskania decyzji o przeniesieniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych.

Nazwa procedury:
Procedura uzyskania decyzji o przeniesieniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych.

ORGAN: Decyzję wydaje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (organ który wydał decyzję o pozwoleniu na wznowieniu robót). W przypadku pozwolenia na wznowienie robót regionalnych sieci szerokopasmowych, postępowanie toczy się przed Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego.

INFRASTRUKTURA: Procedura może dotyczyć realizacji każdej infrastruktury telekomunikacyjnej, realizowanej w drodze pozwolenia na wznowienie robót.

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),

- [2] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 682, z późn. zm.),
- [3] ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 733, z późn. zm.),
- [4] rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda (Dz.U. 2010 r. nr 235 poz. 1539),

- [5] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (Dz.U. 2021 r. poz. 1170),
- [6] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzorów formularzy wniosków o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu (Dz.U. z 2021 r. poz. 322),
- [7] ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2023 r. poz. 285 z późn. zm).


OPŁATY: Wniosek podlega opłacie skarbowej z tym zastrzeżeniem, że nie uiszcza opłaty jednostka samorządu terytorialnego.

OPIS PROCEDURY:
Celem postępowania jest dokonanie przeniesienia uprawnienia wynikającego z decyzji o udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót.
Materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia w takiej sprawie stanowi art. 40 ust. 2 ustawy [2] Prawo budowlane, który stanowi wyjątek od będącego zasadą na płaszczyźnie prawa publicznego zakazu sukcesji, a więc niedopuszczalności przeniesienia praw i obowiązków, wynikających z aktu administracyjnego. W doktrynie wskazuje się, że istotą aktu administracyjnego jest bowiem jednostronne określenie, przez kompetentny organ administracyjny, praw oraz obowiązków zindywidualizowanego adresata, w konkretnej sytuacji i na podstawie konkretnego stanu prawnego (J. Łętowski, Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 1990, s. 183). Od tej reguły istnieją jednak wyjątki, które znajdują umocowanie w wyraźnej normie prawnej i taką właśnie normę statuuje art. 40 ust. 2 ustawy [2] Prawo budowlane. Powołany przepis ustala warunki przeniesienia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych oraz określa, w art. 40 ust. 3 ww. ustawy, komu przysługuje przymiot strony w takiej sprawie - stronami w postępowaniu o przeniesienie pozwolenia na budowę są wyłącznie dotychczasowy i nowy inwestor. Decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót nie może być przeniesiona w drodze cywilnoprawnej także wówczas, gdy przeniesiono prawo własności do nieruchomości, na której inwestycja jest realizowana.

Zmiana właściciela inwestycji telekomunikacyjnej.
Zmiana właściciela realizowanej (w trakcie budowy) infrastruktury telekomunikacyjnej, ewentualnie zmiana własności nieruchomości i infrastruktury, wobec której organ nadzoru budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych (wydaną w postępowaniu naprawczym w sprawie robót budowlanych, prowadzonych w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków zawartych w pozwoleniu na budowę, bądź przepisach techniczno-budowlanych), może implikować konieczność uzyskania decyzji o przeniesieniu decyzji o wznowieniu robót budowlanych. Pamiętać bowiem należy, że poprzez nabycie prawa własności do nieruchomości, ewentualnie nabycie własności infrastruktury telekomunikacyjnej, przedsiębiorca telekomunikacyjny dokonujący takiego nabycia, nie wchodzi w prawa i obowiązki inwestora, wynikające z pozwolenia na wznowienie robót budowlanych. Do tego konieczne jest uzyskanie ostatecznej decyzji o przeniesieniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, wydanej w oparciu o art. 40 ust. 2 ustawy [2] Prawo budowlane. Brak uzyskania takiej decyzji, uniemożliwi nabywcy ubieganie się o uzyskanie pozwolenie na użytkowanie (jeśli jest wymagane przepisami powszechnie obowiązującego prawa), o które może wystąpić wyłącznie inwestor.
Zgodnie zaś z treścią art. 40 ust. 1 ustawy [2] Prawo budowlane, przeniesienie decyzji o udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, wymaga zgody strony, na rzecz której decyzja została wydana z zastrzeżeniem przepisu art. 40 ust. 1a ustawy [2] - Prawo budowlane, zgodnie z którym zgoda taka nie jest wymagana, jeżeli własność nieruchomości lub uprawnienia wynikające z użytkowania wieczystego dotyczącego nieruchomości, objęte decyzją o pozwoleniu na budowę po wydaniu tego pozwolenia, przeszły z dotychczasowego inwestora na nowego inwestora wnioskującego o przeniesienie pozwolenia na budowę.

Złożenie wniosku

Zgodnie z treścią art. 40 ust. 5 ustawy [2] - Prawo budowlane, wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.
Wzór formularza wniosku w postaci papierowej oraz w formie dokumentu elektronicznego został określony w drodze rozporządzenia [6] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie określenia wzorów formularzy wniosków o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu.
Natomiast zgodnie z treścią art. 40 ust. 7 ustawy [2] - Prawo budowlane, wzór formularza wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych w formie dokumentu elektronicznego, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego udostępnia na portalu e-Budownictwo.
Oficjalna rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym dostępna jest pod adresem: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/.
Istotnym wymogiem wniosku, jest złożenie wraz z wnioskiem:
- oświadczenia nabywcy infrastruktury / nabywcy nieruchomości, o przejęciu warunków zawartych w decyzji o pozwoleniu na budowę lub wznowieniu robót budowlanych,
- oświadczenia (nabywcy infrastruktury / nabywcy nieruchomości, o prawie do dysponowania nieruchomością, zgodnie z wzorem określonym rozporządzeniem [5] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.,
- zgody dotychczasowego  inwestora,  na  rzecz  którego  decyzja  została wydana, z zastrzeżeniem przepisu art. 40 ust. 1a ustawy [2] Prawo budowlane zgodnie z którym zgoda, taka nie jest wymagana, jeżeli własność nieruchomości lub uprawnienia wynikające z użytkowania wieczystego dotyczącego nieruchomości, objęte decyzją o pozwoleniu na budowę po wydaniu tego pozwolenia przeszły z dotychczasowego inwestora na nowego inwestora wnioskującego o przeniesienie pozwolenia na budowę.

Badanie właściwości organu rzeczowej oraz miejscowej.
Postępowanie toczy się przed organem, który wydał decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót.

Przekazanie zgodnie z właściwością.
Organ administracyjny stwierdziwszy brak swojej właściwości w sprawie, zobowiązany jest przekazać wniosek organowi właściwemu.

Badanie wniosku.
Organ administracyjny prowadzący postępowanie, po ustaleniu swojej właściwości w sprawie, zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych wniosku, złożonego przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego.
Organ przyjmuje wniosek, który może być wniesiony w sposób określony przepisem art. 63 § 1 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.
Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia wniosku organowi administracji publicznej, co wynika z treści art. 61 § 3 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego lub dzień wystawienia dowodu otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy [7] o doręczeniach elektronicznych (art. 61 § 3a ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego).
Wniosek winien zawierać oznaczenie podmiotu który go wnosi.
Wniosek winien być również podpisany przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zgodnie z zasadami reprezentacji. W imieniu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od przedłożonego pełnomocnictwa), stanowi załącznik do wniosku, a jego przypadkowy brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.
Przepis art. 63 § 2 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, określa minimalne wymagania, co do zawartości wniosku. Wniosek winien zawierać, co najmniej:
- wskazanie wnioskodawcy i jego adresu,
- żądanie wnioskodawcy oraz
- czynić zadość innym wymaganiom określonych przepisami prawa i opisanym w procedurze.
Braki formalne wniosku, dają w razie ich nieusunięcia podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania, poprzedzone jest skierowaniem do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wezwania do usunięcia braków formalnych wniosku.
Uzupełnienie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego braków formalnych wniosku, umożliwia podjęcie kolejnych czynności w sprawie przez organ administracyjny.

Ustalenie możliwości wszczęcia postępowania.
Zgodnie z przepisem art. 61a § 1 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego, gdy żądanie wszczęcia postępowania zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. O ile nie rodzi trudności ustalenie pierwszej przesłanki, tj.: "wniesienie wniosku przez osobę niebędącą stroną", to druga z przesłanek: „inne uzasadnione przyczyny”, może rodzić trudności interpretacyjne. Wydaje się, że przez: "inne uzasadnione przyczyny" należy rozumieć takie stany faktyczne, bądź prawne, które nie uzasadniają prowadzenia postępowania. Do przyczyn takich możemy więc zaliczyć, np.: toczące się w sprawie inne postępowanie administracyjne.

Ustalenie stron postępowania.
Stronami postępowania są wyłącznie dotychczasowy adresat decyzji (dotychczasowy inwestor) oraz podmiot starający się o przeniesienie decyzji na własną rzecz (nowy inwestor).

Badanie ważności decyzji podlegającej przeniesieniu.
Organ rozpoznający sprawę ustala, czy decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych jest decyzja ostateczną i czy pozwolenie na wznowienie robót budowlanych nie wygasło.
Dodatkowo dla skutecznego przeniesienia decyzji o udzieleniu pozwolenia na wznowienie robót budowlanych wymagane jest, aby prace budowlane objęte pozwoleniem nie były przerwane na okres dłuższy, aniżeli 3 lata licząc od dnia złożenia wniosku o przeniesienie decyzji, a jeżeli prace budowlane nie były podejmowane, to aby od ostateczności decyzji, nie upłynęło więcej niż 3 lata. W przypadku powzięcia wątpliwości, co do upływu terminu opisanego w zdaniu poprzednim, organ może zażądać przedłożenia dziennika budowy. Decyzja o wznowieniu robót budowlanych regionalnych sieci szerokopasmowych, może być przeniesiona jedynie na podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Wydanie decyzji w sprawie.
Stosownie do art. 40 ust. 2 ustawy [2] Prawo budowlane, do wydania decyzji w sprawie stosuje się odpowiednio przepis art. 40 ust. 1 ustawy [2] Prawo budowlane, zgodnie z którym, organ który wydał decyzję określoną w art. 28 ustawy [2] Prawo budowlane, jest obowiązany za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana (dotychczasowy inwestor), do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu (nowy inwestor), jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2) ustawy [2] Prawo budowlane. W art. 28 ust. 1 ustawy [2] Prawo budowlane, mowa jest o decyzji o pozwoleniu na budowę. Z kolei oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2) ustawy [2] Prawo budowlane, to składane pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
Tym samym przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, wymaga w myśl art. 40 ust. 1 ustawy [2] Prawo budowlane, spełnienia łącznie trzech warunków: (1) dotychczasowy podmiot (adresat decyzji) musi wyrazić zgodę na jej przeniesienie; (2) "nowy" podmiot musi złożyć oświadczenie o przyjęciu wszystkich warunków zawartych w tej decyzji; (3) "nowy" podmiot musi złożyć, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Spełnienie powyższych warunków ma nie tylko aspekt formalny, ale i przede wszystkim materialnoprawny (zobacz wyrok Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie z dnia 27 maj 2015 roku sygn. II SA/Kr 357/15).
W przypadku spełnienia warunku ważności, podlegającej przeniesieniu decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót oraz załączenia do wniosku wszystkich wymaganych oświadczeń, organ nadzoru budowlanego zobowiązany jest do przeniesienia tej decyzji.

Doręczenie decyzji dotychczasowemu adresatowi oraz nowemu podmiotowi.
Organ zobowiązany jest doręczyć decyzję przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, będącemu nowym inwestorem oraz dotychczasowej stronie pozwolenia na budowę. Doręczenie odpisu decyzji, w sprawie następuje zgodnie z przepisami działu I rozdziału 8 ustawy [1] Kodeks postępowania administracyjnego.
Organ może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, o ile przedsiębiorca zwrócił się do organu z takim wnioskiem.