Wyszukaj interesujący Cię urząd
Procedura koordynowania usytuowania projektowanej infrastruktury telekomunikacyjnej na naradzie koordynacyjnej.
Nazwa procedury:
Procedura koordynowania usytuowania projektowanej infrastruktury telekomunikacyjnej na naradzie koordynacyjnej.
ORGAN: Starosta – Starostwo Powiatowe. Burmistrz / Prezydent - Urząd Miasta lub Urząd Miasta i Gminy.
INFRASTRUKTURA: Procedura może dotyczyć: kanalizacji kablowej, podbudowy słupowej dla telekomunikacyjnych linii kablowych, studni kablowej, telekomunikacyjnej linii kablowej umieszczonej bezpośrednio w gruncie, szaf i słupków telekomunikacyjnych oraz innych podobnych.
AKTY PRAWNE:
- [1] Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity: Dz.U. 2024 poz. 1151, z późn. zm.),
- [2] Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 725, z późn. zm.),
- [3] Ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych ( tekst jednolity Dz.U. 2024 r. poz. 604, z późn. zm.).
- [4] Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 1045).
OPŁATY: Wniosek podlega opłacie. Wielkość opłat ustalana jest na podstawie załącznika do ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne – Tabela 16.
OPIS PROCEDURY:
Celem procedury jest zapewnienie efektywnej koordynacji projektów infrastruktury telekomunikacyjnej z innymi sieciami uzbrojenia terenu, takimi jak sieci: wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne, telekomunikacyjne i gazowe, w celu uniknięcia kolizji, optymalizacji przestrzeni oraz minimalizacji ryzyka dla późniejszych inwestycji budowlanych.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne, sytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenie istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich koordynuje się na naradach koordynacyjnych, organizowanych przez starostę.
Na naradach koordynacyjnych nie ma obowiązku koordynowania projektów dotyczących: przyłączy lub sieci infrastruktury technicznej zlokalizowanych wyłącznie w granicach danej działki budowlanej. Jednakże zgodnie z art. 28b ust. 7 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne, na wniosek inwestora lub projektanta sieci uzbrojenia terenu, podmiotu władającego siecią uzbrojenia terenu lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta), uzasadniony w szczególności potrzebą wyeliminowania zagrożeń wynikających z możliwej kolizji między sytuowanymi na tym samym terenie sieciami uzbrojenia terenu, przedmiotem narady koordynacyjnej może być sytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach innych niż wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne lub sytuowanie przyłączy.
Po zakończeniu narady, na podstawie art. 28b ust. 9 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne, jej rezultaty utrwala się w protokole zawierającym m.in. stanowiska uczestników narady.
O usytuowaniu sieci lub ich części położonych w granicach terenu zamkniętego decyduje projektant, w uzgodnieniu z podmiotem, który zarządza terenem zamkniętym.
Skompletowanie wniosku o naradę koordynacyjną.
Obowiązek skoordynowania infrastruktury telekomunikacyjnej podkreślony został jako podstawowy obowiązek projektanta. Zgodnie bowiem z przepisem art. 20 ustawy [2] Prawo budowlane, do podstawowych obowiązków projektanta, należy m.in. uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń przyjętych rozwiązań projektowych, w zakresie wynikającym z przepisów (w tym np. uzyskania protokołu narady koordynacyjnej usytuowania niektórych projektowanych sieci infrastruktury technicznej).
Wniosek do organu odpowiedzialnego za organizację narady koordynacyjnej (starosty) składa: przedsiębiorca telekomunikacyjny jako inwestor lub projektant wykonujący dokumentację projektową.
W celu przeprowadzenia koordynacji na naradzie koordynacyjnej, inwestor lub projektant zobowiązani są do przedłożenia właściwemu staroście:
- wniosku o skoordynowanie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu,
- propozycji tego usytuowania przedstawionej na planie sytuacyjnym sporządzonym na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub kopii aktualnej mapy do celów projektowych poświadczonej za zgodność z oryginałem przez projektanta (w przypadku gdy plan sytuacyjny, ma postać nieelektroniczną, doręcza się go staroście w co najmniej dwóch egzemplarzach),
- ewentualnie pełnomocnictwa wraz dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w sytuacji w której inwestor lub projektant jest reprezentowany przez pełnomocnika.
Należy tutaj podkreślić, że przepisy ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne, regulujące zasady przeprowadzania narad koordynacyjnych, w żaden sposób nie wskazują na konieczność uzyskania przez składającego wniosek inwestora lub projektanta, odrębnych uzgodnień od podmiotów, które zarządzają sieciami uzbrojenia terenu i których przedstawiciele biorą udział w naradzie koordynacyjnej. Do tej kwestii odniósł się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który w orzeczeniu z dnia 12 czerwca 2015 r. sygn. akt II SA/Łd 1056/14 (LEX nr 1792537) rozstrzyga tę kwestię w następujący sposób: „Odnosząc się z kolei do zarzutów związanych z bezpodstawnym uznaniem przez organy braku uzgodnień dokumentacji projektowej, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1 Pr. bud., wskazać wypada, iż (…) organ odwoławczy podtrzymując powyższy zarzut zignorował zmiany ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), dokonane z dniem 12 lipca 2014 r. ustawą z dnia 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2014 r., poz. 897) oraz derogację z dniem 12 lipca 2014 r. rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej (Dz.U. Nr 38, poz. 455). Powyższa zmiana prawa, a w szczególności art. 7d i art. 28b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne wskazują na brak potrzeby uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia, zaś do zadań starosty należy jedynie koordynacja ustalania projektowanych sieci (…).”
Weryfikacja formalna wniosku.
Organ sprawdza, czy wniosek zawiera wszystkie wymagane dokumenty i czy jest zgodny z obowiązującymi przepisami. W przypadku braków formalnych wnioskodawca jest wzywany do ich uzupełnienia w określonym terminie.
Zwołanie narady koordynacyjnej.
Organ odpowiedzialny za organizację narad (starosta), po otrzymaniu od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego będącego inwestorem lub projektanta wniosku o skoordynowanie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu, wyznacza sposób, termin i miejsce przeprowadzenia narady koordynacyjnej, o czym zawiadamia:
1) wnioskodawców;
2) podmioty władające sieciami uzbrojenia terenu;
3) wójtów (burmistrzów i prezydentów miast), na obszarze właściwości których mają być sytuowane projektowane sieci uzbrojenia terenu;
4) inne podmioty, które mogą być zainteresowane rezultatami narady koordynacyjnej, w szczególności zarządzające terenami zamkniętymi, w przypadku sytuowania części projektowanych sieci na tych terenach.
Termin narady koordynacyjnej starosta wyznacza na dzień przypadający nie później niż po upływie 14 dni od dnia otrzymania od inwestora lub projektanta planu sytuacyjnego z propozycją usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu.
W przypadku gdy narada koordynacyjna ma zostać przeprowadzona za pomocą środków komunikacji elektronicznej zamiast wskazanego wyżej terminu narady, starosta wyznacza termin jej zakończenia, który nie może być krótszy niż 5 dni roboczych i dłuższy niż 10 dni roboczych od dnia dokonania zawiadomienia Podmiotów biorących udział w naradzie koordynacyjnej.
Odebranie zawiadomienia o naradzie koordynacyjnej.
Zawiadomienia o naradzie koordynacyjnej doręcza się za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy [4] o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli została wyrażona pisemna zgoda na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej wraz ze wskazaniem adresu elektronicznego. Do doręczania zawiadomień w sposób inny niż określony w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy działu I rozdziału 8 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.
W przypadku gdy starosta otrzymał od inwestora lub projektanta plan sytuacyjny, który nie został sporządzony w wersji elektronicznej, informuje uczestników narady o miejscu wyłożenia planu sytuacyjnego. W takim przypadku inwestor lub projektant zobowiązany jest do dostarczenia staroście, co najmniej dwóch egzemplarzy planu sytuacyjnego.
Przebieg narady koordynacyjnej.
Naradzie koordynacyjnej przewodniczy starosta lub upoważniona przez niego osoba.
Przedstawiciele podmiotów, które zarządzają sieciami uzbrojenia terenu oraz inni upoważnieni uczestnicy narady koordynacyjnej zgłaszają uwagi, propozycje zmian lub rozwiązania alternatywne, które są odnotowywane w protokole narady koordynacyjnej.
Nieobecność na naradzie koordynacyjnej podmiotu należycie zawiadomionego o jej miejscu i terminie nie stanowi przeszkody do jej przeprowadzenia. Przyjmuje się, że podmiot ten nie składa zastrzeżeń do usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu, przedstawionego na planie sytuacyjnym.
Zauważyć należy, że ostateczną decyzję o przyjętych rozwiązaniach projektowych, podejmuje po ewentualnym uzgodnieniu z inwestorem projektant, jako autor tego opracowania projektowego, ale także jako osoba zawodowo zajmująca się projektowaniem obiektów budowlanych infrastruktury telekomunikacyjnej
Sporządzenie protokołu z narady koordynacyjnej.
Stosowanie do art. 28 b ust. 9 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne, po zakończeniu narady przewodniczący sporządza protokół utrwalający rezultat narady koordynacyjnej zawierający:
1) określenie sposobu przeprowadzenia narady, miejsce i termin jej odbycia, a w przypadku przeprowadzenia narady z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej - termin jej zakończenia, oraz znak sprawy zgodny z instrukcją kancelaryjną;
2) opis przedmiotu narady;
3) imię i nazwisko oraz inne dane identyfikujące wnioskodawcę;
4) imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe przewodniczącego;
5) imiona i nazwiska uczestników oraz oznaczenie podmiotów, które te osoby reprezentują, lub informację o przyczynach uczestnictwa danej osoby w naradzie;
6) stanowiska uczestników narady;
7) wnioski o koordynację robót budowlanych, o których mowa w art. 36a ust. 3 pkt 5 lit. b ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - o ile zostały złożone;
8) informacje o podmiotach zawiadomionych o naradzie, które w niej nie uczestniczyły;
9) podpisy uczestników narady.
Gdy narada koordynacyjna została przeprowadzona za pomocą środków komunikacji elektronicznej, protokół tej narady zawiera, zamiast podpisów wszystkich uczestników tej narady, podpisy jej przewodniczącego, protokolanta oraz innych osób, które osobiście stawiły się na naradzie, a także adnotację o uzgodnieniu treści protokołu z osobami, które uczestniczyły w naradzie wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Odebranie protokołu narady koordynacyjnej.
Odpisy protokołu narady koordynacyjnej wydaje się wnioskodawcy w dniu jej zakończenia, a innym podmiotom zawiadomionym o naradzie - w terminie 3 dni od dnia złożenia żądania w tej sprawie.
Na dokumentacji projektowej będącej przedmiotem narady koordynacyjnej, zamieszcza się adnotację zawierającą informację, iż ta dokumentacja była przedmiotem narady koordynacyjnej, oraz dane, o których mowa w art. 28b ust. 9 pkt 1 ustawy [1] Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Adnotację sporządza przewodniczący narady, potwierdzając ją swoim podpisem. Adnotację sporządza się w dniu zakończenia narady. Jeżeli przewodniczący narady nie sporządzi adnotacji w dniu jej zakończenia, adnotację na dokumentacji projektowej zamieszcza projektant.
Na podstawie dokumentów będących wynikiem narad koordynacyjnych przeprowadzana jest aktualizacja powiatowej bazy GESUT.