Procedura badania wymogów formalnych wniosku o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej i wolnostojącego masztu antenowego. - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

System PIT współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020

Procedura badania wymogów formalnych wniosku o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej i wolnostojącego masztu antenowego.

Nazwa procedury:
Procedura badania wymogów formalnych wniosku o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej i wolnostojącego masztu antenowego.

ORGAN: Postępowanie toczy się przed organem administracji architektoniczno-budowlanej, którym w pierwszej instancji jest starosta, a w miastach na prawach powiatu prezydent tego miasta (wyjątki od tej zasady ogólnej przewiduje art. 82 ust. 3 i 4 ustawy [3] Prawo budowlane oraz wydanych na ich podstawie przepisów rozporządzenia [9] Rady Ministrów w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach, których organem pierwszej instancji jest wojewoda).

INFRASTRUKTURA: antenowa konstrukcja wsporcza, w tym wolnostojąca wieża antenowa i wolnostojący maszt antenowy

OPŁATY: Wniosek podlega opłacie skarbowej z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy  z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111), nie uiszcza opłaty jednostka samorządu terytorialnego.

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 733, z późn. zm.),
- [2] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 775, z późn. zm.),
- [3] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 682, z późn. zm.),
- [4] ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz.U. 2023 r. poz. 1587, z późn. zm.),
- [5] rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz.U. 2003 r. nr 47 poz. 401),
- [6] rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jednolity: Dz.U. nr 169 poz. 1650 ze zm.),
- [7] rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020 roku w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (tekst jednolity: Dz.U. 2022 r. poz. 1679),
- [8] rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie rozbiórek obiektów budowlanych wykonywanych metodą wybuchową (Dz.U. 2003 r. nr 120 poz. 1135),
- [9] rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda (Dz.U. 2010 r. nr 235 poz. 1539),
- [10] rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie (Dz.U. 2023 r. poz. 1040),
- [11] rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę (Dz.U. z 2021 r. poz. 346)

OPIS PROCEDURY:
Wniosek o udzielenie pozwolenia na rozbiórkę, przedsiębiorca telekomunikacyjny składa w starostwie (lub w urzędzie miasta na prawach powiatu), w odpowiednim wydziale architektoniczno-budowlanym. Wniosek podlega opłacie skarbowej uiszczanej za każdy obiekt podlegający rozbiórce.
Zasadniczą rolą organu architektoniczno-budowlanego w postępowaniu administracyjnym o udzieleniu pozwolenia na rozbiórkę, jest ustalenie, czy wniosek przedsiębiorcy telekomunikacyjnego jest zgodny z przepisami prawa oraz czy jest kompletny w świetle wymogów ustawy [3] - Prawo budowlane.
Definicje antenowej konstrukcji wsporczej, wolno stojącego masztu antenowego oraz wolno stojącej wieży antenowej występują w przepisach rozporządzenia [10] Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie. Zgodnie z § 2 pkt 1 tego rozporządzenia, przez antenową konstrukcją wsporczą należy rozumieć konstrukcję wsporczą anten, urządzeń radiowych i instalacji radiokomunikacyjnych, a także związanego z nimi osprzętu i urządzeń zasilających, wolnostojącą albo posadowioną na istniejącym obiekcie budowlanym. Z kolei wolnostojącym masztem antenowym jest antenowa konstrukcja wsporcza z odciągami, posadowiona na gruncie. Natomiast przez wolnostojącą wieżę antenową, należy rozumieć antenową konstrukcję wsporczą bez odciągów, posadowioną na gruncie (zob. § 2 pkt 18 i 19 rozporządzenia [10]).

Badanie wymogów formalnych wniosku.
Organ administracyjny prowadzący postępowanie, po ustaleniu swojej właściwości w sprawie, zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych, złożonego przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego wniosku.
Zgodnie z treścią art. 30b ust. 4 ustawy [3] - Prawo budowlane, wniosek o pozwolenie na rozbiórkę składa się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo.

 
Wzór formularza wniosku w postaci papierowej oraz w formie dokumentu elektronicznego został określony w drodze rozporządzenia [11] Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę.
Natomiast zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 ustawy [3] - Prawo budowlane, wzór formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę w formie dokumentu elektronicznego, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego udostępnia na portalu e-Budownictwo. Oficjalna rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym dostępna jest pod adresem: https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/.
Organ przyjmuje wniosek, który może być wniesiony w sposób określony przepisem art. 63 § 1 ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego.
Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia wniosku organowi administracji publicznej, co wynika z treści art. 61 § 3 ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego lub dzień wprowadzenia wniosku do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego).
Wniosek winien zawierać oznaczenie podmiotu który go wnosi, poprzez podanie firmy przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Wniosek winien być również podpisany przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zgodnie z zasadami reprezentacji. W imieniu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od przedłożonego pełnomocnictwa), stanowi załącznik do wniosku, a jego przypadkowy brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego.
Przepis art. 63 § 2 ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego, określa minimalne wymagania, co do zawartości wniosku. Wniosek winien zawierać, co najmniej:
- wskazanie wnioskodawcy i jego adres,
- żądanie wnioskodawcy oraz
- czynić zadość innym wymaganiom określonym przepisami prawa i opisanym w procedurze.
Braki formalne wniosku, dają w razie ich nieusunięcia podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania, natomiast brak spełnienia przesłanek materialno–prawnych do wydania przez organ decyzji odmownej.
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania, poprzedzone jest skierowaniem do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wezwania do: usunięcia braków formalnych wniosku, w tym sprecyzowania treści żądania, podpisania wniosku, bądź przekazania wymaganych załączników.
Uzupełnienie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego braków formalnych wniosku, umożliwia podjęcie kolejnych czynności w sprawie przez organ administracyjny.

Badanie załączonego do wniosku szkicu usytuowania antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej i wolnostojącego masztu antenowego.
Ustawa [3] Prawo budowlane, nie precyzuje szczegółowych wymagań dotyczących szkiców i rysunków, jakie przedsiębiorca telekomunikacyjny będący inwestorem, ma załączyć do zgłoszenia. Ustawodawca nie wymaga przy tym, aby szkic wykonany był przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, nie musi również odpowiadać szczegółowości wymaganej dla projektu budowlanego (wyjątek jednak stanowią przepisy dotyczące wyburzenia metodą wybuchową). Przyjąć należy, że szczegółowość szkicu musi stwarzać możliwość weryfikacji przez organ, czy zamierzenie faktycznie wymaga uzyskania pozwolenia na rozbiórkę (jest budowlą o wysokości i wymiarach przekraczających określone w przepisie art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy [3] Prawo budowlane). Weryfikacja tego ostatniego elementu, możliwa jest po uzyskaniu informacji o wysokości wieży, bądź masztu oraz odległości od granic działki.

Badanie zgody właściciela antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej i wolnostojącego masztu antenowego na przeprowadzenie rozbiórki.
Przepis art. 30b ust. 3 pkt. 1 ustawy [3] Prawo budowlane, przewiduje konieczność załączenia do wniosku, zgody właściciela obiektu budowlanego lub jego kopię na przeprowadzenie rozbiórki. Nie jest przewidziana szczególna forma zgody na przeprowadzenie rozbiórki, dlatego wystarczającą formą jest pisemne oświadczenie, które może być również zawarte w umowie bądź porozumieniu. Jeżeli zaś inwestor sam jest właścicielem obiektu, oczywistym jest, że nie ma potrzeby, by do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę przedkładał zgodę, o której mowa w art. 30b ust. 3 pkt 1 ustawy [3] Prawo budowalne. (por. wyrok NSA z dnia 15 lutego 2011 r., II OSK 307/10).

Badanie opisu zakresu i sposobu prowadzenie robót rozbiórkowych.
Wymagane jest przedstawienie kolejności wykonywanych robót oraz opis sposobu ich prowadzenia.
Sposób zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia podczas robót rozbiórkowych, realizuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia [5] Ministra Infrastruktury w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych oraz rozporządzenia [6] Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zasadniczym zadaniem podmiotu realizującego rozbiórkę, jest opisanie zagrożeń związanych z procesem rozbiórki, określenie możliwości i skali ich wystąpienia oraz poinformowanie o nich osób realizujących prace rozbiórkowe. Opis ten stanowi niezbędny element wniosku. Ważnym elementem jest również opis zagospodarowania odpadów, powstających w takcie prac rozbiórkowych. Przypomnieć należy, że odpady powstałe w procesie rozbiórki, winny zostać zagospodarowane zgodnie z przepisami ustawy [4] o odpadach.

Badanie czy do wniosku dołączono pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi; nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
Realizacja prac rozbiórkowych może wymagać przeprowadzenia w trybie art. 32 ust. 2 ustawy [3] Prawo budowlane, uzgodnień, wyrażenia zgody bądź opinii. Obowiązki pozyskania takich pozwoleń, uzgodnień bądź opinii wynikają z przepisów odrębnych i związane są ze sposobem, miejscem bądź charakterem prowadzonych robót.
Jako przykład takich przepisów szczególnych, które mogą kreować wymóg przeprowadzenia uzgodnień, wyrażenia zgody bądź opinii wymienić należy: ustawę o ochronie przyrody, ustawę o lasach czy też ustwę Prawo geologiczne i górnicze.
Rozbiórka wieży bądź masztu nie wymaga opinii Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W przypadku, jeśli demontowany obiekt był przeszkodą lotniczą, to o tym fakcie posiadacz nieruchomości, na której znajduje się przeszkoda lotnicza, powinien powiadomić Prezesa ULC, Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Rozbiórkę obiektu należy bowiem traktować jako zmianę danych, które podlegają zgłoszeniu, zgodnie z art. 87 (1) ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2110). W przypadku, gdy do demontażu niezbędny jest sprzęt budowlany (żuraw), zgodnie z brzmieniem art. 87 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2110), przekraczający wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody, możliwa jest jego lokalizacja, jeżeli zostaną spełnione warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2110) oraz lokalizacja obiektu zostanie uzgodniona odpowiednio z zarządzającym lotniskiem albo jednostką organizacyjną zarządzającą lotniskiem wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych albo wpisanym wyłącznie do rejestru lotnisk i lądowisk lotnictwa służb porządku publicznego oraz z instytucją zapewniającą służbę ruchu lotniczego - o ile taka służba funkcjonuje na lotnisku.

Badanie konieczności sporządzenia projektu.
Posłużenie się przez ustawodawcę w przepisie art. 30b ust. 3 pkt 6 ustawy [3] Prawo budowlane sformułowaniem: „projekt rozbiórki lub jego kopię – w zależności od potrzeb” wskazuje, że wymóg przedłożenia projektu zależy indywidualnie od okoliczności danej sprawy, w tym podlega ocenie organu administracyjnego. Ocena taka winna być należycie uzasadniona w oparciu o wiedzę techniczną. Jeśli organ uzna, że  w danej sprawie istnieje obowiązek przedłożenia projektu a projektu takiego nie załączono do wniosku o wydanie pozwolenia na rozbiórkę, przedsiębiorca jest wzywany do uzupełnienia braków formalnych zgodnie z art. 64 § 2 ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego. Sporządzenie projektu rozbiórki należy wykonać w oparciu o przepisy rozporządzenia [7] Ministra Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
W przypadku wykorzystania w pracach rozbiórkowych antenowej konstrukcji wsporczej, w tym wolnostojącej wieży antenowej lub wolnostojącego masztu antenowego metod strzałowych (materiałów wybuchowych), obowiązek przedłożenia projektu wynika z przepisu prawa (zobacz przepisy rozporządzenia [8] Ministra Infrastruktury w sprawie rozbiórek obiektów budowlanych wykonywanych metodą wybuchową).

Ustalenie kompletności wniosku.
Organ nakłada na wnioskodawcę, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia w terminie nie krótszym 7 dni brakujących dokumentów, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wezwanie doręczane jest zgodnie z zasadami ustawy [2] Kodeks postępowania administracyjnego.

Uzupełnienie wniosku.
Wnioskodawca jest zobowiązany usunąć braki wniosku, w terminie wskazanym przez organ.

Ocena czy doszło do uzupełnienia braków.
Prawidłowe uzupełnienie wniosku, umożliwia organowi ocenę merytoryczną wniosku i wydanie decyzji o rozbiórce. W przypadku nieuzupełnienia wniosku, organ pozostawia wniosek bez rozpoznania.
Prace rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.