Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej. - Procedury budowlane

Wydawca treści

Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.

Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.


Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.


Nazwa procedury:
Procedura badania zgłoszenia zamierzenia budowlanego dotyczącego infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnej sieci szerokopasmowej.
ORGAN:
wojewoda
INFRASTRUKTURA:
- budowa i przebudowa sieci telekomunikacyjnych,
- budowa i przebudowa kanalizacji kablowej,
- budowa przyłącza (wskazać należy, że tego typu budowy możemy wykonywać zarówno po uprzednim zgłoszeniu, bez zgłoszenia jak i na podstawie decyzji o udzieleniu pozwolenia budowlanego np. w sytuacji gdy realizujemy budynek łącznie z przyłączami),

- wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych, na obiektach budowlanych o wysokości powyżej 3 m,
- wykonywania robót budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy [2] prawo budowlane, na obszarze wpisanym do rejestru zabytków,
- wykonywanie remontu dotyczącego budowli (np. maszt lub wieża telekomunikacyjna),
których budowa wymaga pozwolenia na budowę - art. 29 ust. 2 pkt. 1 ustawy [1] prawo budowlane.

AKTY PRAWNE:
- [1] ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 2016 poz. 23),
- [2] ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2016 poz. 290),
- [3] ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tekst jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1537),
- [4] ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (tekst jednolity: Dz.U. 2015 poz. 113),
- [5] ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jednolity: Dz.U. 2015 poz. 696),
- [6] ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1440),
- [7] ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jednolity: Dz.U. 2014 poz. 1446.),
- [8] rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (Dz.U. z 2016 r. poz. 1493).
OPŁATY:
Procedura może wymagać uiszczenia opłaty.

OPIS PROCEDURY:
Procedura zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, z gruntu ustawy [2] prawo budowlane, w przypadku regionalnych sieci szerokopasmowych została zmodyfikowana przepisami ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.
Aby inwestor mógł skorzystać z tego trybu szczególnego zgłoszenia, muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki:
(1) wniosek dotyczy sieci szerokopasmowej lub infrastruktury telekomunikacyjnej,
(2) inwestorem jest jednostka samorządu terytorialnego wykonująca działalność telekomunikacyjną (podmioty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, tj.: porozumienie, związek lub stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego, porozumienie komunalne, spółka kapitałowa lub spółdzielnia z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, koncesjobiorca w rozumieniu ustawy [4] o koncesji na roboty budowlane lub usługi, albo partner prywatny w rozumieniu ustawy [5] o partnerstwie publiczno-prywatnym - dalej podmioty te określane będą łącznie jako „jednostka samorządu terytorialnego” lub „inwestor”,
(3) inwestycja realizowana jest w ramach programów operacyjnych.
W kwestii dotyczącej wyboru trybu procesu budowlanego bez uprzedniego wydania decyzji lokalizacyjnej wypowiedział się min. prof. nadz. dr hab. Marek Szydło w Komentarzu do ustawy [3] o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2013 praca zbiorowa: Tomasz Grossmann, Wacław Knopkiewicz, Joanna Sebzda-Załuska, prof. nadzw. dr hab. Marek Szydło, Jacek Wilczewski, cyt: „W takiej sytuacji warunki „szczególne” (WspRozwTelU),
przewidują zwolnienie z wymogu uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej (art. 50 ust. 6 pkt 2 WspRozwTelU),
a warunki „ogólne” z wymogu uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (art. 50 ust. 2 pkt 2 PlZagospPrzestrzU),
tym samym nie jest wymagana żadna decyzja dotycząca lokalizacji i może zachodzić wątpliwość, w jaki sposób inwestor może dokonać wyboru realizacji sieci na warunkach „szczególnych” lub „ogólnych”. Należy przyjąć, że wybór jest dokonywany poprzez odpowiednie dokonanie zgłoszenia - wybierając warunki „szczególne”, inwestor powinien dokonać zgłoszenia do właściwego wojewody, wskazując, że przedmiot zgłoszenia dotyczy regionalnej sieci szerokopasmowej realizowanej na warunkach określonych w rozdziale 6 WspRozwTelU, a zwolnienie z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę przewiduje art. 50 ust. 6 pkt 2 WspRozwTelU, natomiast wybierając warunki „ogólne”, inwestor powinien dokonać zgłoszenia do właściwego starosty (prezydenta miasta na prawach powiatu).”
Zgłoszenie zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej regionalnych sieci szerokopasmowych, jednostka samorządu terytorialnego wykonująca działalność telekomunikacyjną składa więc: w trybie szczególnym u wojewody, a w trybie ogólnym u starosty/prezydenta miasta na prawach powiatu.
Jednostka samorządu terytorialnego może dokonać podziału inwestycji realizowanych w ramach województwa i dokonać zgłoszenia dla poszczególnych odcinków sieci, bądź linii.
Celem postępowania po złożeniu zgłoszenia jest ustalenie, czy przedstawiona w zgłoszeniu budowa, bądź roboty budowlane, są zgodne z prawem i tym samym, czy można je przeprowadzić.

Etap. Zestawienie dokumentacji planowanej inwestycji z przepisami technicznym
Badanie zgłoszenia zamierzenia budowlanego, ma zasadniczo na celu, zestawienie dokumentacji przedstawionej przez inwestora z przepisami prawa budowlanego, w tym technicznymi, celem oceny czy planowana inwestycja jest zgodna z prawem.
Każdorazowo to właściwość danej konkretnej inwestycji telekomunikacyjnej uzasadniać będzie, jakiego rodzaju dokumenty inwestor zobowiązany jest przedstawić łącznie ze zgłoszeniem, bądź do przedstawienia których, zostanie zawezwany przez wojewodę.

Etap. Badanie wymogów formalnych
Organ administracyjny prowadzący postępowanie, po ustaleniu swojej właściwości w sprawie, zobligowany jest przystąpić do zbadania spełnienia wymogów formalnych, złożonego przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego wniosku.
Organ przyjmuje wniosek, który może być wniesiony w sposób określony przepisem art. 63 § 1 ustawy [1] kodeks postępowania administracyjnego.
Datą wszczęcia postępowania jest dzień doręczenia wniosku organowi administracji publicznej, co wynika z treści art. 61 § 3 ustawy [1] kodeks postępowania administracyjnego lub dzień wprowadzenia wniosku do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej (art. 61 § 3a ustawy [1] kodeks postępowania administracyjnego).
Wniosek winien zawierać oznaczenie podmiotu który go wnosi, poprzez podanie firmy przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.
Wniosek winien być również podpisany przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zgodnie z zasadami reprezentacji. W imieniu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego może działać pełnomocnik. Wówczas pełnomocnictwo (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej od przedłożonego pełnomocnictwa), stanowi załącznik do wniosku, a jego przypadkowy brak może zostać usunięty w trybie art. 64 § 2 ustawy [1] kodeksu postępowania administracyjnego.
Przepis art. 63 § 2 ustawy [1] kodeks postępowania administracyjnego, określa minimalne wymagania, co do zawartości wniosku. Wniosek winien zawierać, co najmniej:
- wskazanie wnioskodawcy i jego adresu,
- żądanie wnioskodawcy oraz
- czynić zadość innym wymaganiom określonych przepisami prawa i opisanym w procedurze.
Braki formalne wniosku, dają w razie ich nieusunięcia podstawy do pozostawienia wniosku bez rozpoznania, natomiast braki materialno–prawne do wyrażenia przez organ decyzji odmownej.
Pozostawienie wniosku bez rozpoznania, poprzedzone jest skierowaniem do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wezwania do: usunięcia braków formalnych wniosku, sprecyzowania treści żądania, podpisania wniosku, bądź przekazania wymaganych załączników.
Uzupełnienie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego braków formalnych wniosku, umożliwia podjęcie kolejnych czynności w sprawie przez organ administracyjny.

Etap. Sprawdzenie oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomości
Tytuł prawny do nieruchomości, został określony w art. 3 pkt 11 ustawy [2] prawo budowlane, w ramach definicji: "prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane". Zgodnie z w/w przepisem, sformułowaniem tym objęto tytuł prawny wynikający z: prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. W postępowaniu dotyczącym udzielenia pozwolenia na budowę lub przy zgłoszeniu zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, ustawodawca nie wymaga udokumentowania posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane przez inwestora, lecz wprowadza obowiązek przedłożenia tzw. oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy [2] prawo budowlane).
Oświadczenie inwestor obowiązany jest przedłożyć według wzoru określonego [8] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz decyzji o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę (Załącznik nr 3 do Rozporządzenia).
Wskazać również należy, że surogatem oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, jest decyzja zarządcy drogi wydana w trybie art. 39 ustawy [6] o drogach publicznych.

Etap. Porównanie określonego przez inwestora rodzaju, zakresu i sposobu wykonania inwestycji z podstawą zwolnienia z art. 29 ustawy prawo budowlane
Obowiązkiem inwestora jest zarówno nadanie zamierzeniu dokładnej nazwy, jak i opisanie zamierzenia w taki sposób, by możliwe było łatwe przypisanie zamierzenia do podstawy zwolnienia od obowiązku uzyskania pozwolenia budowlanego, płynącego z art. 29 ustawy [2] prawo budowlane.

Etap. Badanie załączonych przez inwestora szkiców i rysunków.
Ustawa prawo budowlane nie precyzuje szczegółowych wymagań, dotyczących szkiców i rysunków, jakie inwestor ma załączyć do zgłoszenia. Ustawodawca w przepisie art. 30 ust. 2 ustawy [2] prawo budowlane, stawia wymóg, by były „odpowiednie” oraz by były dołączone w zależności od potrzeb.
Ustawodawca nie wymaga przy tym, aby szkice i rysunki wykonane były przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane, nie muszą również odpowiadać szczegółowości wymaganej dla projektu budowlanego. Jednak szczegółowość szkiców i rysunków musi stwarzać możliwość weryfikacji przez organ, czy zamierzenie faktycznie uprawnia do skorzystania przez inwestora z trybu zgłoszenia.
Dla przykładu zgłoszenie w trybie art. 29 ust. 2 pkt. 15 ustawy [2] prawo budowlane, polegające na instalowaniu urządzeń, w tym antenowych konstrukcji wsporczych i instalacji radiokomunikacyjnych na obiektach budowlanych, winno przedstawiać sposób połączenia konstrukcji wsporczej z obiektem budowlanym, w celu oceny, czy takie połączenie nie wykracza poza zakres instalacji.

Etap. Badanie, czy załączono potrzebne pozwolenia, uzgodnienia opinie oraz czy inwestor przedstawił wymagane załączniki (art. 30 ust. 3 i 4 b ustawy prawo budowlane)
Realizacja inwestycji w trybie zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych, wymagać może uzyskania przez jednostkę samorządu terytorialnego: pozwoleń, uzgodnień bądź opinii, które należy pozyskać przed przedłożeniem organowi zgłoszenia. Obowiązki pozyskania takich pozwoleń, uzgodnień bądź opinii wynikają z przepisów odrębnych.
Dla przykładu realizacja:
- kanalizacji kablowej w pasie drogowym wymaga uprzedniego uzyskania decyzji lokalizacyjnej w trybie art. 39 ustawy [6] o drogach publicznych,
- przyłączy telekomunikacyjnych wymaga załączenia projektu zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonanego przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane (art. 30 ust. 3 ustawy [2] prawo budowlane).
- realizacja sieci telekomunikacyjnej wymaga załączenia dokumentów, o których mowa w przepisie art. 33 ust. 2 ustawy [2] prawo budowlane (stosuje się niektóre wymagania dotyczące procedury uzyskania pozwolenia budowlanego, m.in.: obowiązek zgłoszenia całego zamierzenia, bądź takiej części, która może funkcjonować samodzielnie, przedłożenie sprawdzonego i zaopiniowanego projektu budowlanego w czterech egzemplarzach, przedłożenie opinii związanych z projektem, dowodu uiszczenia opłaty skarbowej, dodatkowo w przypadku braku planu miejscowego należy uzyskać decyzję lokalizacyjną),
- realizacja zgłoszeń na obszarze wpisanym do rejestru zabytków (np. zabytkowy park) – wymaga załączenia pozwolenia właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanego na postawie przepisów ustawy [7] o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Etap. Wezwanie inwestora do uzupełnienia zgłoszenia
Zgodnie z art. 30 ust. 5c ustawy [2] prawo budowlane, w razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia, właściwy organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw w drodze decyzji. Jednakże powyższa procedura, określona w art. 30 ust. 5c ustawy [2] prawo budowlane, może mieć miejsce jedynie "w razie konieczności uzupełnienia"; zatem tylko w sytuacji uznania przez organ, że niezbędnym jest, z punktu widzenia przepisów odrębnych, dołączenie dokumentów wskazanych w art. 30 ust. 2 ustawy [2] prawo budowlane, lub których załączenie jest wymagane poprzez przepis art. 30 ust. 3 i 4 b ustawy [2] prawo budowlane.
Wydanie postanowienia przerywa 21 dniowy termin organu do wniesienia sprzeciwu. Należy zauważyć, że 21-dniowy termin do wniesienia sprzeciwu przez organ, jest terminem prawa materialnego, co oznacza, że nie może być przedłużany, skracany lub też zawieszany.
Natomiast wyznaczony przez organ termin do uzupełnienia braków zgłoszenia może zostać przedłużony na uzasadniony wniosek inwestora, bądź skrócony.
Nie ma przeszkód, aby organ ponownie wydał postanowienie zobowiązujące do uzupełnienia zgłoszenia w innym zakresie, aniżeli objętym poprzednim postanowieniem.

Etap. Uzupełnienie braków zgłoszenia
W przypadku nieuzupełnionego zgłoszenia lub zgłoszenia, które uzupełniono nieprawidłowo, organ wyraża sprzeciw w drodze decyzji.

Etap. Ustalenie podstaw do wniesienia sprzeciwu.
W przypadku nieuzupełnienia braków zgłoszenia oraz zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 30 ust. 6 ustawy [2] prawo budowlane, organ wnosi sprzeciw.
W przypadku, w którym zgłaszana inwestycja dotyczy sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu art. 29 ust. 2 pkt. 19 a lit. e ustawy [2] prawo budowlane, ustawodawca przewidział dodatkowe obowiązki po stronie organu. Obowiązki te polegają na niezwłocznym ostemplowaniu projektu zgodnie z art. 30 ust. 5e ustawy [2] prawo budowlane (w przypadku braku sprzeciwu). Organ także obowiązany jest zamieszczać w Biuletynie Informacji Publicznej, informację o zgłoszonym wniosku, sprzeciwie, ewentualnie upływie terminu do wyrażenia sprzeciwu, zgodnie z art. 30 a ustawy [2] prawo budowlane.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 ustawy [2] prawo budowlane, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy [2] prawo budowlane, oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.