Pomoc - Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji

UKE Serwisy

Ustawienia

Konto użytkownika

  • Najczęściej zadawane pytania

    W PUE jest wiele katalogów usług. Jeden katalog usług zawiera przynajmniej jedną usługę, na którą składa się wniosek albo formularz. W katalogu usług są wnioski lub formularze pogrupowane tematycznie.

    Słowo formularz oraz słowo wniosek są często stosowane zamiennie, a czasem występują jednocześnie w tytule tej samej usługi. Jednak dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych i pocztowych przygotowano specjalne formularze sprawozdawcze. Zostały one podzielone na różne części i sekcje, które z kolei składają się z wielu pól. Te pola służą do wprowadzenia szczegółowych informacji dotyczących działalności danego podmiotu.

    Tak. Na stronie głównej PUE użytkownik powinien rozwinąć zakładkę „KONSUMENT” i kliknąć na przycisk „Zobacz wszystkie usługi”. Następnie, w prawym bocznym menu, użytkownik klika na przycisk „Przejdź do formularza”, który znajduje się w sekcji „Wypełnij formularz zgłoszeniowy”. Warto zaznaczyć, że ten formularz jako jedyny nie wymaga zalogowania się do systemu oraz podpisania go podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.

    Tak. Platforma Usług Elektronicznych jest jedynym sposobem komunikacji z Urzędem, celem spełnienia wymogów wynikających z art. 7 PT.

    Część usług jest przeznaczona tylko dla konsumentów, a część tylko dla przedsiębiorców lub instytucji. Są też takie, które są dostępne i dla jednej grupy i dla drugiej. W związku z tym, trzeba zwrócić uwagę jaki typ formularza się wypełnia oraz na jakim kontekście się pracuje.
    Niektórych pól nie można edytować z poziomu formularza, należy je uzupełnić w profilu użytkownika lub w profilu podmiotu.

    Kontekst podmiotu jest to konto, które jest podpięte pod konto osoby fizycznej. Konto podmiotu jest wyodrębnionym kontem, z którego można, a nawet trzeba składać wnioski i formularze do Urzędu. Jednak nie może ono istnieć bez konta osoby fizycznej.
    Konto podmiotu będzie widoczne w dwóch przypadkach:
    1. osoba tworzy konta dla podmiotów i staje się jej administratorem;
    2. administrator ustanawia osobę fizyczną przedstawicielem podmiotu.

    Użytkownik po zalogowaniu się do systemu, rozwija zakładkę „Twoje konto”. Pierwsza pozycja będzie dotyczyć osoby fizycznej. Następne pozycje są opcjonalne i w zależności od tego, czy użytkownik złożył wniosek o założenie konta podmiotu lub stał się przedstawicielem danego podmiotu, będzie widział nazwę podmiotu, ewentualnie nazwy podmiotów. Aby zmienić kontekst, wystarczy kliknąć na nazwę podmiotu lub na swoje imię i nazwisko. Groty skierowane do wewnątrz sygnalizują bieżący kontekst.

    W pierwszej kolejności użytkownik powinien zalogować się na PUE ( jako osoba fizyczna ). Na stronie głównej, po rozwinięciu zakładki „Twoje konto”, użytkownik wybiera „Profil użytkownika”. Następnie wchodzi w zakładkę „Podmioty użytkownika” i klika na „dodaj podmiot”. Użytkownik uzupełnia dane niezbędne do utworzenia podmiotu po czym zatwierdza czynność poprzez podpisanie się profilem zaufanym.
    Po przejściu wszystkich kroków konto podmiotu zostanie utworzone a użytkownik otrzyma informację mailem.

    Tak, użytkownik może mieć wiele kont podmiotów. Administrator podmiotu może dodawać konta w zakładce „podmioty użytkownika” poprzez kliknięcie opcji „dodaj podmiot”.

    Tak. Każda osoba fizyczna może mieć konto na PUE. Wystarczy, że na stronie głównej PUE kliknie na zakładkę „Zaloguj”. Użytkownik zostanie przeniesiony do Centralnego Systemu Uwierzytelniania UKE i w sekcji „Rejestracja” wybierze przycisk opisany jako „Profil zaufany”.
    Użytkownik zostanie ponownie przeniesiony, ale tym razem na stronę „Profil Zaufany”, zarządzaną przez Ministerstwo Cyfryzacji. Na tej stronie może założyć konto na PUE potwierdzając rejestrację poprzez zalogowanie się na Profil Zaufany i podpisanie się podpisem zaufanym. Użytkownik, który nie ma jeszcze konta na Profilu Zaufanym, może je założyć poprzez bankowość elektroniczną (konto zakładane jest w ciągu kilku minut) lub poprzez naciśnięcie przycisku „Załóż profil”. Jeżeli użytkownik wybierze opcję „Formularz online” (w ciągu 14 dni osoba zakładająca Profil Zaufany musi osobiście udać się do punktu uwierzytelniającego, np. urzędu skarbowego, aby potwierdzić swoje dane osobowe). Po przejściu procesu autentykacji, użytkownikowi zakładane jest konto, dzięki któremu może załatwić setki spraw w różnych instytucjach publicznych, w tym na PUE, bez wychodzenia z domu lub z pracy.


    UWAGA: Jeżeli użytkownik w panelu – Centralny System Uwierzytelniania UKE wybierze w sekcji „Rejestracja” przycisk „Zarejestruj się”, wtedy uzyska uprawnienia tylko do strony obsługującej egzaminy na świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbach: amatorskiej oraz morskiej i żeglugi śródlądowej (LRC, SRC, IWC, VHF).

    Aby nadać uprawnienia, Administrator konta musi dodać przedstawiciela do podmiotu. Przedstawicielem jest sam Administrator lub osoba upoważniona do reprezentowania podmiotu.

    W przypadku przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wpisanego do RPT w formie spółki cywilnej, sprawozdania o identycznej treści powinni złożyć wszyscy wspólnicy spółki, ale każdy we własnym imieniu tj. z własnego konta podmiotu utworzonego dla działalności gospodarczej (własna nazwa, NIP itp.). Innymi słowy, każdy ze wspólników spółki cywilnej powinien posiadać osobne konto podmiotu, w tym przypadku konto wspólnika spółki cywilnej.
    Aby utworzyć konto podmiotu należy w Profilu Użytkownika przejść do Podmioty Użytkownika i dodać podmiot podając:

    1. Krótka nazwa - krótka nazwa wspólnika spółki cywilnej (pole wymagane);
    2. Pełna nazwa - nazwa wspólnika spółki cywilnej (pole wymagane);
    3. NIP – NIP wspólnika spółki cywilnej (pole wymagane);
    4. Nr RPT – nr RPT spółki cywilnej (pole zalecane do uzupełnienia)
    5. Forma prawna - działalność gospodarcza osoby fizycznej – wspólnik spółki cywilnej (pole zalecane do uzupełnienia).

    Będąc w kontekście podmiotu, tj. wspólnika spółki cywilnej, należy wypełnić formularz/e. W trakcie wypełniania formularza F00 należy w polu 0.01.4 Forma prawna wybrać „Spółka cywilna” a następnie w polu, które się pojawi 0.01.6 wpisać NIP spółki cywilnej. Formularze każdego ze wspólników spółki cywilnej powinny zawierać takie same dane liczbowe w zakresie całej spółki cywilnej, np. przychody, liczba użytkowników, prowadzona działalność telekomunikacyjna.

    Przedsiębiorca będący wspólnikiem spółki cywilnej, który wpisany został do RPT jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, powinien przekazać sprawozdanie, w którym wykazane zostaną dane w zakresie całej spółki cywilnej, np. przychody, liczba użytkowników, prowadzona działalność telekomunikacyjna. Oznacza to, że formularze każdego ze wspólników spółki cywilnej, niezależnie od posiadanych udziałów, powinny zawierać takie same dane w zakresie całej spółki cywilnej. Będąc w kontekście podmiotu, tj. wspólnika spółki cywilnej, należy wypełnić formularz/e. W trakcie wypełniania formularza F00 należy w polu 0.01.4 Forma prawna wybrać „Spółka cywilna” a następnie w polu, które się pojawi, tj. 0.01.6, wpisać NIP spółki cywilnej.

    Przedsiębiorca prowadzący działalność telekomunikacyjną zarówno jako wspólnik spółki cywilnej oraz jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą powinien złożyć dwa odrębne sprawozdania z działalności telekomunikacyjnej. Jedno sprawozdanie jako wspólnik spółki cywilnej (RPT i NIP spółki cywilnej) oraz drugie sprawozdanie jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (RPT i NIP swojej firmy).

    Tak. Platforma Usług Elektronicznych została tak zaprojektowana i wykonana, aby spełniała wymogi zawarte w standardzie WCAG 2.0.

    Logowanie do systemu PUE odbywa się poprzez Profil Zaufany (PZ), który jest zarządzany przez Ministerstwo Cyfryzacji. W związku z tym, system PUE nie przechowuje haseł, a przez to nie może ich zmienić lub przywrócić na prośbę użytkownika. W tym celu użytkownik PUE powinien skorzystać z narzędzi znajdujących się na stronie https://pz.gov.pl/dt/help, która jest zarządzana przez Ministerstwo Cyfryzacji (MC).

    Jeśli użytkownik ma problem z zalogowaniem się lub inny związany z Profilem Zaufanym powinien skontaktować się z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, organem odpowiedzialnym za Profil Zaufany.
    Telefon: +48 22 253 54 50
    Adres e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl
    Strona internetowa: https://pz.gov.pl/pz/contact

    Działalność telekomunikacyjna przedsiębiorców zagranicznych wpisanych do RPT podlega takim samym prawom i obowiązkom jak działalność telekomunikacyjna przedsiębiorców polskich. Dotyczy to również obowiązku sprawozdawczego z art. 7 Pt.
    Przedsiębiorca zagraniczny może skutecznie wykonać obowiązek sprawozdawczy wynikający z art. 7 Pt poprzez przedstawiciela podmiotu posiadającego polski numer PESEL.
    W tym celu przedstawiciel podmiotu założy konto na platformie PUE oraz złoży sprawozdanie w imieniu przedsiębiorcy. Jeżeli jest osobą samodzielnie uprawnioną do reprezentacji przedsiębiorcy, jego podpis będzie wystarczający do skutecznego złożenia sprawozdania. Jeżeli nie jest uprawiony, zobowiązany będzie do przedstawienia pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo może być podpisane podpisem/ami kwalifikowanym/i przez osobę/y uprawnioną/e do reprezentacji podmiotu zgodnie z KRS/CEiDG i dołączone do sprawozdania na PUE. Inną możliwością jest przesłanie pełnomocnictwa w wersji papierowej na adres Urzędu.

    Wpisanie danych w formularzu F00 (np. dane teleadresowe, osoba do kontaktu z UKE), różnych od danych przekazanych za pomocą wniosku o wpis/zmianę wpisu do RPT, nie jest równoważne z dokonaniem tych zmian w RPT. Wszelkie zmiany dotyczące przedsiębiorcy, w szczególności takie jak zmiana nazwy spółki, formy prawnej, adresu siedziby, adresu do korespondencji, osoby/ów upoważnionej/ych do kontaktu z UKE należy każdorazowo zgłaszać przekazując do UKE „Wniosek o wpis lub zmianę wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych”.

    Przycisk "Zapisz i przejdź dalej" jest widoczny tylko wtedy gdy formularz został wypełniony poprawnie, czyli uzupełnione są wszystkie wymagane pola.

    Jeżeli formularz jest wypełniany z kontekstu podmiotu, użytkownik musi być jego przedstawicielem (sprawdź w instrukcjach jak zmienić kontekst pracy oraz jak dodać przedstawiciela). Tylko przedstawiciel podmiotu może złożyć pismo w jego imieniu.

    Zgodnie z § 21 ust. 1 Regulaminu korzystania z Platformy Usług Elektronicznych oraz Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji zabrania się korzystania z kont innych użytkowników oraz udostępniania swojego konta innym użytkownikom.

    Zgodnie z pkt. 2c Załącznika 1 i z pkt 2c Załącznika 2 do Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego z dnia 10 września 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1760) nie udostępnia się konta profilu zaufanego osobom trzecim.